Dienstverlening aan de stad
Opgave van de stad
De dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente, daarin stellen wij de inwoners centraal. Wij richten de dienstverlening hierop in, gericht op drie thema’s: innovatie, het verder digitaliseren van de dienstverlening en het verbeteren van de efficiëntie. Om dit te realiseren ligt de focus op een drietal aspecten. Ten eerste het gemak voor de gebruiker: wij houden rekening met de digitaliserende samenleving, de gemeentelijke producten zijn vindbaar en toegankelijk en wij zijn voor iedereen bereikbaar. Ten tweede richten wij ons op betrokkenheid: onze medewerkers zijn klantgericht, gaan op zoek naar de vraag achter de vraag en durven af te wijken van de gebaande paden wanneer nodig. Ten derde werken we open en transparant. |
---|
Ambities
- BurgerzakenActiviteiten Burgerzaken
4.2.1. Burgerzaken (gemeentelijke dienstverlening)
Naast het uitvoeren van de wettelijk taak op het gebied van burgerzaken, verbeteren wij de dienstverlening van de hele gemeente. We hebben daarbij aandacht voor de wensen en verwachtingen van inwoners en ondernemers.
Activiteiten
●
Uitvoeren van het Plan Dienstverlening 2022, met aandacht voor:
- Continu monitoren en verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening.
- Lanceren van een vernieuwde gemeentelijke website.
- Verder aansluiten op MijnOverheid voor zowel inwoners als ondernemers om de dienstverlening te verbeteren.
●
Opstellen en monitoren van de strategie om via diverse kanalen (internet, social media, live chat, telefonie, post en het loket) een eenduidige en consequente dienstverlening aan te bieden.
●
Waarborgen van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen zodat de persoonsgegevens bij het verstrekken van identiteitsdocumenten en uittreksels actueel en correct zijn.
●
Verder digitaliseren van onze producten met oog voor inclusieve dienstverlening aan groepen die minder digitaal vaardig zijn.
●
Continueren en doorlopend verbeteren van de eerste-lijns-dienstverlening, zoals telefonie, balies en e-formulieren.
●
Verstrekken van producten, zoals reisdocumenten, uittreksels en verklaringen omtrent gedrag. Onderdeel hiervan is een voorstel voor het thuisbezorgen van documenten.
●
Organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 en het bevorderen van de opkomst, bijvoorbeeld met een verkiezingskrant, een debat en een stemwijzer.