Het overzicht van baten en lasten

Overzicht van incidentele baten en lasten

Overzicht van incidentele baten en lasten

 

Begroting 2022

saldo

saldo

saldo

Nr

Omschrijving

lasten

baten

2023

2024

2025

1

Nachttrein

237

237

Reserve mobiliteitsfonds

-12

-172

-12

-12

2

Mobiliteitsplan: Bereikbaarheid Mediapark

150

3

HOV contracten

4.150

-4.150

4

Energietransitie

115

5

Beeldende kunst

4

4

Reserve Beeldende kunst

-4

-4

6

Parkeren

125

50

7

Vergoeding SPUK

-93

-93

8

Zwembad

50

9

Reserve Stedelijke ontwikkeling

-1.070

-500

Spoorzone, projectportfolio en formatie ecologie

690

Invoering omgevingswet

380

Verplaatsing De Kwekerij

150

10

Stedelijke ontwikkeling

1.820

1.300

1.300

1.300

11

Herplantfonds

128

-108

12

Egalisatiereserve afvalstoffenheffing

-359

Afvalstoffenheffing niet dekkend

359

13

Nieuwe omgevingsvisie

270

14

Tijdelijk extra fte budget WABO

54

54

15

Onderwijshuisvesting

896

1.244

844

782

16

Diversiteitsraad

25

17

Stelpost Jeugd

500

18

Reserve middelen HHT

-235

Extra middelen uitvoeringsplan ‘Focus op werk’

235

19

Datagedreven werken

250

20

Applicatiekosten (migratie systemen)

73

25

21

Roadmap

300

100

22

Promotie verkiezingen

25

23

Mobiele devices raads- en commissieleden

45

24

Reserve decentrale loonruimte

38

38

38

38

25

Resultaat grexen

-2.129

-482

26

Vastgoed

150

-900

70

35

27

Algemeen voorbereidigsbudget orchideegebied

60

28

Afdracht vennootschapsbelasting

590

31

28

356

Totaal lasten en baten begroting 2021

283.315

-284.830

-953

-721

-328

Totaal structurele lasten en baten begroting 2022-2025

271.683

-275.770

-2.805

-3.241

-2.792

  1. Met de Nederlandse Spoorwegen is in 2020 een overeenkomst gesloten om in het weekend een nachttrein op het traject Utrecht-Hilversum-Amsterdam te laten rijden. De Pilot die in januari 2021 zou starten is door corona uitgesteld. Daardoor rijdt de nachttrein niet eerder dan in 2023. (Gedeeltelijke) dekking in 2023 door onttrekking aan het mobiliteitsfonds van
    € 160.000. De overige onttrekkingen dienen ter dekking van de kapitaallasten van investering in het Rode Dorp.
  2. Als in 2021 het pakket maatregelen rond de Johannes Geradtsweg wordt vastgesteld is er in 2022 een voorbereidingsbudget nodig om de doorstroming Buitenring Noord te verbeteren (technische onderzoeken, uitwerken maatregelen tot niveau DO en verdere engineering/ programma van eisen/contractstrategie etc.)
  3. Onderdeel van de HOV overeenkomst met de provincie van januari 2014 zijn de uitvoering van deelprojecten 6 (de verlegde weg over Anna's Hoeve) en 9 in opdracht van de provincie Noord Holland. Na afronding van de werkzaamheden worden de kosten verrekend met de ontvangen voorschotten.
  4. In programma duurzaamheid is het onderdeel energietransitie een college prioriteit. De opgenomen middelen zijn bedoeld om hieraan uitvoering te geven.
  5. Er zijn extra budgetten opgenomen voor de burgemeestersgalerij en het creëren van plekken voor poëzie in de openbare ruimte. Dit wordt jaarlijks gedekt door een onttrekking aan de reserve beeldende kunst.
  6. In 2022 is eenmalig budget opgenomen voor de inhuur van een programmamanager “parkeren”. Het parkeerbeleid zal o.a. geactualiseerd worden waarbij ook gekeken wordt naar het optimaliseren van kosten en opbrengsten. Met het ‘product parkeren’ wordt de volledige parkeerketen en -dienstverlening bedoelt. Daarnaast wordt in 2024 weer een parkeertelling uitgevoerd.
  7. Op basis van de verwachte investeringen en exploitatie sportaccommodaties begroting 2021en verder, is de verwachte teruggaaf SPUK (specifieke uitkering stimulering sport) berekend voor 2022. Omdat nog onduidelijk is wat de vergoeding zal zijn voor 2023, is in 2023 vooralsnog hetzelfde bedrag aangehouden.
  8. Incidenteel budget voor onderzoek en advies nieuwbouw zwembad Arenapark.
  9. Stedelijke ontwikkeling. Voor de voorbereiding van de ontwikkeling van de Spoorzone (gebiedsagenda 1221) is zowel in 2021 als in 2022 een budget van € 100.000 geraamd. Daarnaast zijn er voorbereidingskredieten opgenomen voor het Stationsgebied (verplaatsing kwekerij). Ook de invoeringskosten van de Omgevingswet lopen nog door in 2022. Dekking vindt plaats uit de reserve Stedelijke ontwikkeling.
  10. Aan de reserve stedelijke ontwikkeling worden in de komende jaren toevoegingen gedaan uit de algemene middelen, maar ook met incidentele opbrengsten uit vastgoed verkopen. De intentie is om de toevoegingen uit de algemene middelen structureel te verwerken. Echter vanuit het oogpunt van de wetgever worden deze toevoegingen incidenteel aangemerkt.
  11. Het herplantfonds wordt gevoed door vergoedingen die aanvragers van een kapvergunning moeten betaling indien de niet (kunnen) voldoen aan de herplantplicht. Met deze vergoeding plant de gemeente dan extra bomen aan zodat uiteindelijk wel aan deze plicht wordt voldaan.  Voor 2022 wordt een plan uitgewerkt om voor in totaal € 108.000 nieuwe bomen aan te planten, te dekken uit het herplantfonds.  
  12. De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn nog niet volledig kostendekkend. Het ontstane nadeel wordt in de begroting en meerjarenraming gedekt door een onttrekking uit de reserve afvalstoffenheffing.
  13. In 2022 is een budget opgenomen van € 270.000 ter dekking van de lasten die samenhangen met de uitvoering van de nieuwe Omgevingsvisie (fase 3 en 4) zoals opgenomen in de Kadernota 2021).
  14. Voor 2022 en 2023 is er tijdelijk extra 0,8 fte benodigd om een junior medewerkers op te leiden en te coachen in complexe zaken inzake de WABO.
  15. Voor onderwijshuisvesting is een Integraal Huisvestingplan (IHP) voor de komende 16 jaar opgesteld en door de Raad vastgesteld in mei 2020. Voor 2022 en 2023 zijn incidentele lasten opgenomen voor tijdelijke huisvesting en afwaardering van schoolgebouwen die worden gesloopt voor nieuwbouw. Voor 2022 wordt er € 280.000 extra uitgetrokken voor huurvergoedingen tot er nieuwbouw is gepleegd.
  16. Voor de periode 2021 en 2022 is als pilot een diversiteitsraad ingesteld. Na afloop van deze periode volgt een evaluatie.
  17. In afwachting van het definitieve besluit rondom de structurele component van de extra rijksmiddelen jeugd wordt voor 2022 incidenteel een stelpost jeugd opgenomen van € 500.000. Deze stelpost jeugd is om knelpunten Jeugd op te lossen. Indien hier  structurele maatregelen uit voort komen zal dit onderdeel zijn van de voorjaarsnota 2022. Op dat moment denken we ook meer te weten over de structurele component van de extra rijksmiddelen. 
  18. De Raad heeft op 26 juni 2019 het uitvoeringsplan ‘Focus op werk’ vastgesteld. Er wordt naar gestreefd om 25% meer mensen aan het werk te krijgen. Vanaf 2019 helpen we jaarlijks meer mensen aan werk. De daartoe benodigde extra middelen worden uit de hiervoor bestemde reserve gedekt.
  19. Via data-gedreven werken wordt waardevolle beleids- en sturing informatie verkregen waarmee de opgaven kunnen worden gedefinieerd, gemonitord en bijgestuurd. Voor 2022 is incidenteel budget opgenomen voor Business intelligence (analisten en ontwikkelaars); intake regisseurs;  projectvoering en –ondersteuning;  beheertooling;  dataplatform ‘Open Hilversum';  licenties en hosting BI-tooling; inhuur dashboard ontwikkelaar en inhuur overige specialisten.
  20. De vervaging van systemen leidt tot gedeeltelijk dubbel kosten (bijv. licenties) voor een periode in het jaar van de implementatie. Extra lasten worden begroot vanwege de vervanging van het Financiële systeem en de Suites voor het Sociaal Domein. Daarnaast wordt in 2022 een aanvullende module Key2Belastingen aangeschaft van € 18.000.
  21. In 2022 en 2023 is er nog extra incidenteel budget beschikbaar voor de Roadmap. Vanaf 2024 is jaarlijks nog structureel € 75.000 beschikbaar. Het budget wordt ingezet om invulling te kunnen geven aan de doelen van vastgestelde I-visie en ondersteunt digitale concernprojecten als Smart City, vervanging zaaksysteem en digitaal vergaderen raad. Ook wordt ingezet op de naleving van wet- en regelgeving van het rijk AGV (Algemene verordening gegevensbescherming) de BIO (Baseline informatiebeveiliging Overheid).
  22. Om burgers te stimuleren te gaan stemmen zijn middelen beschikbaar voor de promotie van de verkiezingen. Hiervoor worden o.a. debatavonden georganiseerd.
  23. Bij het aantreden van een nieuwe raad worden gsm’s en iPads of laptops beschikbaar gesteld aan de raads- en commissieleden.
  24. Om te voldoen aan de afspraken met het Georganiseerd Overleg wordt jaarlijks 0,1% van de loonsom gestort in de reserve Decentrale loonruimte. Aanwending van dit budget (voor concernbrede activiteiten) vindt plaats in het overleg met het Georganiseerd Overleg.
  25. De resultaten uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2021 (raad 21 april 2021).
  26. Om de verkoop van panden in de periode 2022 t/m 2024 te realiseren, wordt de formatie tijdelijk uitgebreid (besluitvorming kadernota). Deze extra lasten worden gedekt door de verkoopopbrengsten van niet-strategisch vastgoed. Daarnaast is het laten vervallen van de functie van teammanager Vastgoed te prematuur gebleken. Aangezien de verwerving en het afstoten van vastgoed geen eenvoudig uitvoerende taak betreft, is er vanaf 2021 nog voorzien in een (parttime)teammanager voor de duur van drie jaar. Wanneer de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (WVG) is afgerond en het niet-strategisch vastgoed is afgestoten, resteert uitsluitend de beherende- en onderhoudstaak binnen Vastgoed.
  27. Voor ruimtelijke onderzoeken in het Orchideegebied is in 2022 een voorbereidingsbudget geraamd van € 60.000 .
  28. Het fiscale resultaat 2022 bedraagt € 2,5 miljoen. Verreweg het belangrijkste aandeel hierin is de GREX Anna’s Hoeve. De grond- en verkoopprijzen zijn daar met € 5 miljoen bijgesteld t.o.v. de oorspronkelijke raming. Daarnaast zorgen ook de buitenreclame en grondexploitatie Stationsgebied voor deze fiscale afdracht.
Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 11:29:03 met de export van 11/17/2021 11:16:41