Het overzicht van baten en lasten

Toelichting op de wijzigingen

Toelichting op de wijzigingen

Begrotingsontwikkeling

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Lasten
2022

Baten
2022

Saldo
2022

Saldo
2023

Saldo
2024

Saldo
2025

Oorspronkelijke begroting 2021 - 2024

267.216

-265.771

1.445

-224

-581

1.364

Kadernota 2021

6.372

-7.164

-791

-1.998

-2.541

-2.910

Saldo na kadernota

273.588

-272.935

653

-2.222

-3.123

-1.546

Autonome ontwikkelingen

3.738

-8.930

-5.193

-684

214

1.030

Amendementen

300

0

300

200

200

200

Actualisatie bestaand beleid

5.990

-2.966

3.024

1.954

2.187

188

Wijziging begroting 2022 - 2025

10.028

-11.896

-1.868

1.470

2.601

1.418

Totaal begroting 2022 - 2025

283.616

-284.830

-1.215

-753

-521

-128

Toelichting kadernota

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Lasten
2022

Baten
2022

Saldo
2022

Saldo
2023

Saldo
2024

Saldo
2025

1. Stadsontwikkeling

238

-1.242

-1.004

-1.804

-1.944

-1.200

2. Ruimtelijk onderhoud

366

-17

349

335

310

321

3. Maatschappelijke opgave

5.345

-4.656

689

1.299

1.481

934

4. Bedrijfsvoering & organisatie

1.156

-70

1.086

1.204

1.006

986

5. Financiering & inkomsten

1.407

-1.178

229

-221

-744

-1.064

6. Indexatie

-2.250

0

-2.250

-2.250

-2.250

-2.250

7. Amendementen

110

0

110

-560

-400

-637

Toelichting op begrotingswijzigingen

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Lasten
2022

Baten
2022

Saldo
2022

Saldo
2023

Saldo
2024

Saldo
2025

Autonome ontwikkelingen

1. Meicirculaire 2021

2.225

-3.140

-915

-108

676

1.120

Via de meicirculaire worden de gemeenten geïnformeerd over de ontwikkelingen van de algemene uitkering en de decentralisatie en integratie uitkeringen. In lijn met de Raadsinformatiebrief 2021-57 worden de mutaties verwerkt in de begroting.

2. Extra inkomsten Commissie van Wijzen Jeugd

0

-6.092

-6.092

-1.612

-1.313

-941

Hilversum ontvangt van het rijk € 6,1 miljoen extra in 2022. Vooralsnog wordt in de begroting verondersteld dat 75% van het extra geld een structureel karakter heeft. Hierover is nog geen uitsluitsel gegeven vanuit het Rijk.

3. Tarieven WMO-hulpmiddelen

300

0

300

300

300

300

Na een tussentijdse verhoging van de tarieven in 2020 (12,5%), is de verwachting dat de tarieven WMO-hulpmiddelen na de nieuwe aanbesteding wederom sterk zullen stijgen (additioneel 12,5%). De tariefsverhoging is het gevolg van toenemende complexiteit van de voorzieningen. Deze complexiteit leidt tot meer en duurdere aanpassingen. De tariefstijging heeft voor de begroting 2022 een structureel effect van € 300.000.

4. Tarieven Jeugdwet verblijf

250

0

250

250

250

250

Op grond van de Jeugdwet moeten gemeenten een goede verhouding tussen de prijs en de kwaliteit van jeugdhulp bepalen (reële tarieven). Diverse onderzoeken wijzen inmiddels uit dat de huidige tarieven voor Jeugd verblijf te laag zijn en naar boven dienen te worden aangepast. Het nieuwe tarief dient nog te worden vastgesteld. Vooruitlopend op de tariefsaanpassing gaan wij uit van een stijging van 11%, hetgeen overeenkomt met € 250.000.

5. Vennootschapsbelasting

600

0

600

34

34

34

Uit de geactualiseerde grondexploitatie bouwplan Anna’s Hoeve blijkt dat de nog te ontwikkelen bouwvelden die naar verwachting in 2021 en 2022 zullen worden verkocht tegen aanzienlijk hogere verkoopprijzen dan de getaxeerde waarden. Daarnaast is rekening gehouden met het fiscale resultaat van de buitenreclame. Het gevolg hiervan is dat de verwachte last voor de vennootschapsbelasting hoger zal zijn.

6. Schuldhulpverlening

150

0

150

50

50

50

Gemeenten hebben met de gewijzigde Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs) extra taken gekregen op het gebied van vroegsignalering. Het uitvoeren van de wettelijke taken vraagt om een extra investering van ons als gemeente. De extra investering bedraagt een structureel budget van € 50.000. Vanwege Corona en het thuiswerken gaat een deel van de aanmeldingen nog steeds naar Plangroep, terwijl in de huidige meerjarenraming uitgegaan wordt van zelf doen. Dit betekent dat er voor 2022 incidenteel € 100.000 extra budget nodig is.

7. Renteontwikkeling

150

0

150

0

0

0

De jaarlijkse ramingen van de rente kosten en rente opbrengsten zijn geactualiseerd bij de begrotingsopstelling.

8. Woonvisie

185

0

185

185

0

0

De nieuwe woonvisie is vastgesteld in de vergadering van 7 juli jl. Hierin zijn de ambities voor het woonbeleid voor de periode 2021 - 2030 opgenomen. Met het aannemen van de woonvisie wordt uitvoering gegeven aan de deelprojecten met als resultaat een antwoord op de uitvoeringsvraagstukken en de daadwerkelijke uitvoering. Vrijwel elke actie vergt extra capaciteit die niet past binnen de huidige bezetting en heeft dus financiële consequenties. Om uitvoering te geven aan de woonvisie is vanaf 2022 voor de duur van 2 jaar 2 fte nodig. Met de vaststelling van de woonvisie is besloten om 2 fte te verwerken.

9. Bijdrage GAD 2022 op basis van AB besluit 8-7-2021

163

0

163

163

163

163

Het algemeen bestuur van de Regio GV heeft op 8-7-2021 de begroting 2022 vastgesteld conform voorstel. Bij die behandeling is aangegeven dat op basis van de ingekomen zienswijzen met betrekking tot de verwerkte maatregelen bij de GAD in het najaar 2021 een begrotingswijziging 2022 zal volgen. Daarin zullen de GAD-bijdragen van de regiogemeenten hoger zijn omdat de regiogemeenten bezwaren hebben geuit tegen de voorgestelde maatregelen. De begrotingswijziging 2022 zal als basis hebben het bij het AB 8-7-2021 gevoegde stuk "Reactie op zienswijzen P&C stukken Regio Gooi en Vechtstreek". De hierin geschetste eindsituatie per 2025 zal de Regio GV nog vertalen naar eerdere jaren en definitieve gemeentelijke bijdragen. Het nu gepresenteerde nadeel is een eigen inschatting omringd met diverse onzekerheden.

Amendementen

A21-182 Meer geld voor de buurt

50

0

50

0

0

0

Het wijk- en buurtbudget is eerder structureel verlaagd met 100k, hetgeen in de begroting van 2021 is verwerkt. Vanwege de Coronapandemie is het echter verstandig om te investeren in de verbinding in de samenleving. Dit kan onder meer door ruimte te geven aan buurtinitiatieven. Daarom wordt nu éénmalig een budget vrijgemaakt ad 50k, ten laste van het begrotingsresultaat.

A21-183 Een warmtescan voor iedere woning

50

0

50

0

0

0

De gemeente Hilversum zet in het kader van duurzaamheid in op het stimuleren van energiebesparingen, onder meer door het aanbieden van een warmtescan aan huiseigenaren van circa € 35,- per woning. Voor dit bedrag kunnen +/- 1.400 woningen een warmtescan krijgen. De coördinatie wordt in handen gelegd van de energiecoöperaties Hilverzon/HET, met de vermelding dat de energiecoöperaties het aantal gecoördineerde warmtescans over 2022 aan de gemeente rapporteren. Voor deze maatregel wordt éénmalig een budget vrijgemaakt voor warmtescans ad €50.000,-, wat ten laste komt van het begrotingsresultaat.

A21-184 Zon op schooldaken

100

0

100

0

0

0

De gemeente Hilversum zet in het kader van duurzaamheid in op het versnellen van de verduurzaming van scholen (maatschappelijk vastgoed), door middel van het versneld realiseren van zonnepanelen op alle geschikte grote daken van schoolgebouwen. De gemeente neemt in samenspraak met de desbetreffende schoolbesturen een voortrekkersrol bij deze verduurzamingsmaatregel. Bij de uitvoering wordt gebruik gemaakt van de expertise van energiecoöperaties. Voor deze maatregel wordt een budget vrijgemaakt voor zonnepanelen ad €100.000,- in 2022, wat ten laste komt van het begrotingsresultaat.

A21-185 Meer regie op geothermie

50

0

50

0

0

0

De gemeente Hilversum gaat geothermie onderzoeken. Dit door middel van het aanjagen van onderzoek naar/uitvoer van geothermie in Hilversum en de directe omgeving. De gemeente gaat actief op zoek naar partijen en neemt proactief contact op met regio, provincie en rijk om ’t Gooi op de kaart te krijgen als proeftuin voor geothermie, om onderlinge verbindingen te leggen, subsidies op te zoeken en drempels weg te nemen. De ondernomen acties en vorderingen worden jaarlijks door het college per brief gerapporteerd aan de Raad. De kosten voor deze maatregel (€ 50.000,-) komenten laste van het begrotingsresultaat 2022.

A21-191 Meer lucht voor jeugd

0

0

0

200

200

200

De taakstellingen, op het domein Jeugd voor de jaren 2023 en verder te verlagen met € 200.000 en de begrotingsresultaten van 2023, 2024 en 2025 dientengevolge worden verlaagd met € 200.000.

A21-194 Budget onderzoek collectief

50

0

50

0

0

0

Ook de mogelijkheden van collectieve warmte-aanpakken worden nader onderzocht. In de loop van 2022 en uiterlijk met de begroting 2023 worden er nadere voorstellen aan de raad aangeboden over de uitvoering van de Hilversumse warmtetransitie.In de begroting 2022 een bedrag van € 50.000 op te nemen voor extra onderzoek naar en uitvoering van collectieve voorzieningen en acties in het kader van de warmtetransitie, waardoor het begrotingsresultaat wordt verlaagd met € 50.000;

Actualisatie bestaand beleid

10. Uitwerking woonlasten

-446

2.026

1.580

1.592

1.172

312

De woonlasten als totaal stijgen maximaal met de inflatie: De verwachte inflatie voor 2022 is 1,8% op basis van de laatste bekende Centraal Planbureau (CPB)-publicatie. Bij het hanteren van dit uitgangspunt wordt ook gekeken naar de verschillende categorieën (huurders, eigenaren en 1, 2 of meerpersoonshuishoudens). We streven naar volledige kostendekkendheid: De kostendekking mag niet hoger liggen dan 100%. Bij opstellen van begroting 2021 was de kostendekkendheid van Afval en Riool 99%. Voor Afval is de situatie gewijzigd, hier is in 2022 gekozen voor een lagere kostendekking namelijk 92%. De kosten van afval stijgen fors door met name de verhoogde bijdrage aan de Regio. In verband met evenwichtige spreiding van de woonlasten  is gekozen om het afvaltarief in de meerjarenbegroting  gefaseerd te laten stijgen om in 2025 uit te komen op een kostendekking van 99%.

11. Taakstelling financieel gezond sociaal domein

600

0

600

0

0

0

Om de taakstelling ‘financieel gezond sociaal domein’ in te vullen is door de raad bij diverse maatregelen een zienswijze gegeven (raadsvergadering 31 maart). Naar aanleiding van deze zienswijze hebben verdere verkenningen plaatsgevonden en zou de raad na de zomer verder meegenomen worden in de besluitvorming rondom de maatregelen. De huidige stand van zaken is dat deze taakstelling nog onvoldoende ingevuld kan worden in de begroting 2022. Voor de begroting 2022 betekent dit dat de taakstelling voor het jaar 2022 met € 600.000 wordt verlaagd. Parallel aan het begrotingsproces is de raad inmiddels weer betrokken bij het actieprogramma ‘financieel gezond sociaal domein’.

12. Stelpost jeugd

500

0

500

0

0

0

In afwachting van het definitieve besluit rondom de structurele component van de extra rijksmiddelen jeugd wordt voor 2022 incidenteel een stelpost jeugd opgenomen van € 500.000. Deze stelpost jeugd is om knelpunten Jeugd op te lossen. Indien hier structurele maatregelen uit voort komen zal dit onderdeel zijn van de voorjaarsnota 2022. Op dat moment denken we ook meer te weten over de structurele component van de extra rijksmiddelen.

13. Kapitaallasten 2022- 2025

-310

0

-310

-145

392

-760

Dit betreffen de kapitaallasten van activa en openstaande kredieten. De effecten voor de jaren 2022, 2023 en 2024 zijn het gevolg van herfasering van investeringen. Hierdoor verschuiven de kapitaallasten over je jaren. Het effect voor het jaar 2025 wordt veroorzaakt door het doorrekenen van de kapitaallasten die in voorgaande begroting buiten het begrotingsbeeld vielen.

14. Specifieke uitkering stimulering sport 2022

0

187

187

187

286

286

Op basis van de verwachte uitgaven en investeringen voor sportaccommodaties is de teruggaaf SPUK (specifieke uitkering stimulering sport) voor het jaar 2022 berekend. Omdat nog onduidelijk is wat de vergoeding zal zijn voor 2023, is in 2023 vooralsnog hetzelfde bedrag aangehouden. In de begroting zijn ook uitkeringen begroot vanaf 2024. Dit is niet correct. De regeling stopt na 2023.

15. Formatie Beleid

150

0

150

150

150

150

Na reorganisatie en de daaruit voortvloeiende uiteindelijke totstandkoming van de nieuwe afdelingen per 2018 is gebleken dat er door de voorafgaande verschuivingen van (samenstelling van) teams en daarmee samenhangende mutaties een overbezetting ontstaan. Ondanks herhaalde pogingen om te reconstrueren wat daarvan de oorzaak was en waar de formatie in kwestie is gebleven, is dat niet gelukt en blijft er een overbezetting drukken op de toegestane formatie van dit team. De feitelijke bezetting is niet toereikend om voor de beleidsterreinen van het team de opdrachten en de doelen te behalen. Voorgesteld wordt per 2022 de formele overbezetting te corrigeren.

16. Formatie energietransitie

93

0

93

93

93

93

De komende jaren moet de Transitie Visie Warmte en de RES worden uitgevoerd, beide wettelijke taken. Dit betekent o.a. plannen en Participatietrajecten soms zelfs op buurtniveau. Bij het opstellen van de Transitie Visie Warmte is er al een trainee bijgetrokken om full-time te kunnen ondersteunen bij het participatietraject. Het gaat hier om activiteiten waarvoor bij de afdeling communicatie beperkt capaciteit aanwezig is en derhalve binnen het programma is opgevangen. Ondanks deze interne personele inzet is het nodig gebleken om een extern bureau ter ondersteuning bij de participatie in te zetten en zal ook vormgeving extern worden belegd, omdat er binnen de ambtelijke organisatie geen capaciteit en expertise voor is. Daarnaast is er nu een projectorganisatie en project plan opgesteld voor de Uitvoering van de Proeftuin aardgasvrije wijken in de Hilversum Meent.  Voor de uitrol en uitvoering is er voor een bepaalde tijd van 10 maanden een externe kwartiermaker aangetrokken. Dit traject zal de komende jaren doorlopen en heeft een nauwe relatie met de uitvoering van de transitievisie Warmte en met het klimaatakkoord waaraan ook gemeenten zich commiteren. Omwille van de politiek bestuurlijke prioriteit, de continuïteit en opbouw van kennis en ervaring binnen de gemeente is er de wens en behoefte om dit intern meer structureel te beleggen. Dat wordt nu ad hoc en binnen het programma opgelost, maar dit is nadrukkelijk een overbruggingsmaatregel.

17. Verkopen vastgoed

794

-712

82

82

82

82

De Nota Grond- en Vastgoedbeleid 2020-2023 “Inspelen op de situatie” is eind 2019 vastgesteld. In deze nota zijn de uitgangspunten benoemd voor de Hilversumse vastgoedportefeuille en wordt de opdracht gegeven voor het opstellen van een uitwerkingsnota Vastgoed. Hilversum wil tot een vastgoedportefeuille komen die weliswaar kleiner van omvang zal zijn, maar maatschappelijk van grote betekenis kan zijn omdat bewust is gekozen voor het behouden of verwerven van deze objecten. Dit heeft geresulteerd in een lijst van objecten. Deze objecten worden in twee tranches verkocht. Planning is dat in de eerste tranche (2021-2022) 13 objecten worden verkocht. Per object wordt een verkoopstrategie bepaald waarbij rekening wordt gehouden met het contract, de huidige gebruiker, marktwaarde, boekwaarde, opbrengsten en kosten. De verkoopopbrengsten voor 2022 zijn getaxeerd voor € 820.000 en deze opbrengst wordt toegevoegd aan de Reserve stedelijke ontwikkeling. De voor deze objecten begrote opbrengsten (huren) en kosten (onderhoud) komen hierbij te vervallen.

18. Begroting Regio Gooi en Vechtstreek 2022-2025

1.152

-1.173

-21

-43

-26

-13

Op basis van de kaderbrief van de Regio is in de kadernota een besparingsstelpost van € 125.000 opgenomen. Op 8 juli is in het Algemeen Bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek de Regiobegroting vastgesteld. De stelpost uit de Kadernota is nu uitgewerkt naar de werkelijk te verwachten lasten 2022 en verder. Daarbij is ook aangesloten op de verdeling over de taakvelden van de Regio.

19. Reserve mobiliteitsfonds

0

-12

-12

-12

-12

-12

Bij de kredietverlening voor aanbrengen van parkeerverbeteringen in het Rode Dorp is besloten de hiermee samenhangende kapitaallasten uit het mobiliteitsfonds te dekken

20. HOV contracten

2.845

-2.845

0

0

0

0

Dit betreft een aangepaste schatting van de kosten van de uitvoering van HOV contracten. Deze contracten worden in opdracht en voor rekening van de provincie Noord Holland uitgevoerd door de gemeente Hilversum.

21. Herplantfonds

128

-128

0

0

0

0

Indien een kapvergunning wordt aangevraagd voor een boom met een minimale diameter, is herplant verplicht. Als herplant niet tot de mogelijkheden behoort, kan de bewoner dit afkopen. De gemeente ontvangt een bedrag waarvoor nieuwe bomen geplant moeten worden. De jaarlijks te verwachten baten en de daarmee corresponderende storting in de reserve worden nu als raming opgenomen, Daarnaast zal in 2022 een bedrag van € 108.000 uit de reserve onttrokken worden voor de aanplant van 36 bomen in de Bonnikestraat en omgeving.

Overige verschillen

198

-7

191

104

104

104

Totaal Begroting 2022 - 2025

10.028

-11.896

-1.868

1.470

2.601

1.418

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2021 11:29:03 met de export van 11/17/2021 11:16:41