Gemeenschappelijke regeling
- Regio Gooi en Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
In 2020 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 1 juli 2020). Deze is per 1 januari 2021 in werking getreden. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 14% van de stemmen heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat Pieter Broertjes voorzitter is. Als lid namens Hilversum zal Wethouder Voorink een wethouder plaatsnemen in het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die ook hen aangaan. Ook zij hebben een gelijke stem, wat het aandeel van Hilversum op 13% brengt.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 39,8 mln
€ 40,2 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 934.000 nadeel vóór mutatie bestemmingsreserves
€ 858.000 nadeel vóór mutatie bestemmingsreserves
Toelichting
Cijfers 2021 respectievelijk 2022 zijn gebaseerd op begroting 2021 respectievelijk begroting 2022. De bijdrage 2021 bestaat uit een bedrag van € 15,8 mln (2022: € 18,9 mln) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 24,0 mln (2022: € 21,3 mln) aan middelen, die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 15,8 mln gemeentelijke bijdrage 2021 (2022: € 18,9 mln) is € 8,9 mln (2022: € 9,9 mln) voor de GAD. De begroting 2021 van de Regio GV bedraagt circa € 87,7 mln (2022: € 92,8 mln) vóór begrotingswijzigingen.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 8.927.000
€ 8.069.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 67.657.000
€ 72.290.000
Toelichting
Cijfers eigen en vreemd vermogen zijn gebaseerd op begroting 2022.
Relevante beleidsinformatie
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 41 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek. Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum hiervoor voor ongeveer 35 % aansprakelijk is.
Als gevolg van de herindeling met Amsterdam is de gemeente Weesp na 48 jaar geen eigenaar meer van de gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek. De Regio sluit in 2021 met Amsterdam dienstverleningsovereenkomsten voor de inzameling van huishoudelijk afval, jeugdgezondheidszorg en leerplicht. Met deze overeenkomsten beogen Amsterdam en de Regio Gooi en Vechtstreek langdurig continuïteit van dienstverlening te realiseren voor inwoners uit Weesp. De overige taken en diensten van de Regio worden per 1 januari 2022 of per 1 januari 2023 overgedragen aan de gemeente Amsterdam.
Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de begroting 2022 de volgende risico's. Tegenover het risicoprofiel van ruim € 1,6 mln staat een weerstandscapaciteit van ruim € 1,2 mln. De daaruit voortvloeiende ratio bedraagt met 0,75 (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV de ontwikkeling van de loonkosten en de arbeidsgerelateerde kosten samen ruim € 521.000, en diverse risico's bij de GAD € 370.000.
Programma
4. Bestuur
Website
- Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 7 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen is dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 8.565.915
€ 8.620.057
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 20.000 nadeel voor mutatie reserves
€ 0 (geen mutaties reserves)
Toelichting
Het totaal van de exploitatie 2021 bedraagt € 27.930.339 (2022: € 26.119.572)
Van de totale gemeentelijke bijdragen aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 39% (2022: 42%) van de kosten. Voor 2021 bestaat dit uit de volgende bedragen:
-Algemene bijdrage € 8.055.635 (2022: € 8.110.127).
-Bijdrage Bevolkingszorg € 130.823 (2022: € 136.921 ).
-Bijdrage Huisvesting € 379.457 (2022: € 373.009).Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 2.290.094
€ 2.477.594
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 13.987.253
€ 15.272.999
Toelichting
Cijfers 2021 en 2022 zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2022 in de Veiligheidsregio.
Relevante beleidsinformatie
Taakdifferentiatie: Het huidige brandweerstelsel is gebaseerd op een mix van vrijwilligheid en beroepsbrandweer. Door Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie blijkt dat de huidige situatie niet ongewijzigd in stand kan blijven. Besluitvorming hierover dient te resulteren in nieuwe wet- en regelgeving en daardoor in een herziening van de huidige brandweerorganisatie die daarna voldoet aan die nieuwe wet- en regelgeving. Na landelijke besluitvorming over de toekomstige vorm van de brandweerorganisatie en de bijbehorende financiële consequenties, kunnen vervolgens de regionale organisatorische, personele en financiële consequenties afgewogen worden en bestuurlijk afgehecht worden. De verwachting is dat deze besluitvorming in 2021 plaatsvindt. Vanaf 2022 kan dan begonnen worden met het doorvoeren van wijzigingen in onze eigen organisatie.
Evaluatie Wet op de Veiligheidsregio’s: De Wet veiligheidsregio’s (Wvr) is nu tien jaar van kracht. In opdracht van de Minister van Justitie en Veiligheid (J&V) zijn doeltreffendheid en effecten van de Wvr geëvalueerd. Dit heeft eind 2020 geresulteerd in een rapport met adviezen. De besluitvorming naar aanleiding van deze adviezen moet nog plaats vinden. Wat de feitelijke impact is van de in het rapport gegeven adviezen is nog onduidelijk. Het proces zit op dit moment nog in de evaluatie- en adviesfase. Als veiligheidsregio is onze invloed op dit onderwerp beperkt en is er een grote afhankelijkheid van de besluitvorming door de overheid.
Werkgeversvereniging landelijke brandweer: Het is belangrijk dat de veiligheidsregio’s en vakbonden ook in de toekomst collectieve arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de veiligheidsregio’s kunnen vaststellen, waardoor alle veiligheidsregio’s niet afzonderlijk over de arbeidsvoorwaarden van hun personeel hoeven te overleggen in de lokale GO’s. Hiervoor dient de gemeenschappelijke regeling (GR) van VRGV gewijzigd te worden. Besluitvorming in het college heeft in april 2021 plaatsgevonden en op 30 juni heeft het Algemeen Bestuur ingestemd om deel te nemen aan de werkgeversvereniging (verslag AB VRGV 30 juni).
Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 42% aansprakelijk. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
In de programmabegroting 2022 noemt de Veiligheidsregio als grootste 2 risico's:
Taakdifferentiatie brandweerpersoneel: € 900.000
In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroeps en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat er objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en beroeps. Te denken valt aan differentiatie in zwaarte van de opleiding, het uitvoeren van specialismen, belasting in tijd en beschikbaarheid, etc.
In december 2020 stond de taakdifferentiatie wederom op de agenda van het Veiligheidsberaad en de minister van V&J. Hierin is wederom besloten om een aantal zaken nader uit te werken, zodat er in 2021 besluitvorming kan plaatsvinden. Als VRGV hebben we geen invloed op het vervolgtraject dat gelopen wordt met de betrokken partijen (werkgevers, werknemers en het ministerie van V&J). We gaan er vanuit dat het rijk een financiële compensatie voor de kosten van de taakdifferentiatie op zich neemt. De verdeling van de rijksmiddelen is op dit moment echter ongewis. Er is een financieel risico voor alle veiligheidsregio’s, maar met name voor die veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. De hoogte van de financiële impact zal in 2021 duidelijk moeten worden na analyse van de effecten van taakdifferentiatie. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er minimaal een risico is van € 1.5 mln per jaar. Rekening houdend met het feit dat er vanaf 2023 invulling aan wordt gegeven en dat 30% van de kosten door de VRGV en de gemeenten financieel opgelost moet worden, is het financieel risico € 900.000.Uittreding gemeente Weesp: € 240.000
De gemeente Weesp zal in 2022 uittreden uit de gemeenschappelijke regeling VRGV en zal intreden bij Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Door deze uittreding moeten er (financiële) afspraken worden gemaakt over de projectkosten, de desintegratiekosten en frictiekosten. Daarnaast zal er i.s.m. met de VRF moeten geworden gekeken naar de huidige verdeelsleutel van de gezamenlijke kosten tussen de partijen. Deze verdeelsleutel zal ten gunste van de VRGV veranderen als gevolg van de uittreding van de gemeente Weesp. Er zullen met de gemeente Weesp vanuit de stuurgroep uitreding gemeente Weesp zo goed als mogelijk financiële afspraken worden gemaakt over een financieel arrangement, waarbij de VRGV de tijd krijgt om de niet direct wegvallende kosten gelijkmatig over een bepaalde periode te kunnen afbouwen. In samenwerking met de VRF zal worden gekeken wat de financiële impact is van de nieuwe verdeelsleutel en naar gelang zullen hier ook bestuurlijke afspraken moeten worden gemaakt over de herverdeling. Vooralsnog wordt er gerekend met een financieel risico voor de VRGV van € 800.000 structureel per jaar, waarbij het financieel arrangement de komende jaren wordt afgeboekt. Het financieel risico is nu vooralsnog bepaald op 10%, zijnde € 240.000 vanaf 2022.Programma
4. Bestuur
Website
- Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Wolthers in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de eind 2017 gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep 2017 worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 10 jaar vastgestelde aandeel 31,10 % (vastgesteld door AB Tomin 25 juni 2020).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Gooise Meren, Eemnes, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 6.712.615
€ 6.475.597
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 781.000 verlies
€ 132.000 verlies
Toelichting
Het financieel belang is de jaarlijkse rijksbijdrage Wsw die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. De genoemde bedragen 2022 en 2021 zijn gebaseerd op de meicirculaire 2021.
Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkings-overeenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk boekjaar minimaal € 0. In 2021 bedraagt het negatief resultaat Schap € 781.000 (2022: € 132.000) , en de garantietoekenning BV € 781.000 (2022: € 132.000).De totale begroting 2021 Tomin Schap bedraagt € 26,2 mln (2022: € 24,6 mln).
Cijfers 2022 en 2021 financieel resultaat zijn o.b.v. begroting 2022 Tomin Schap.
Voor de jaren 2022 en 2021 wordt geen dividend verwacht.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.906.000
€ 1.906.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 9.094.000
€ 8.530.000
Toelichting
Cijfers 2022 en 2021 zijn o.b.v. begroting 2022 Tomin Schap.
Relevante beleidsinformatie
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW).
In 2015 (invoering Participatiewet) werd de toegang tot de Wsw afgesloten. Sindsdien neemt het zittend Wsw-bestand en dus ook de rijkssubsidie Wsw jaarlijks af. Uitvoering van de Wsw voor het zittend bestand is sindsdien duurder (door het ontbreken van schaalvoordelen) en inefficiënter (door verlies expertise in afbouwende SW-bedrijven). In 2015 besloten de gemeenten in het Werkvoorzieningsschap daarom om Tomingroep ook in te zetten als arbeidsontwikkelinstrument, naast haar primaire taak als uitvoerder van de SW. Dit bleek door uiteenlopend beleid van de deelnemende gemeenten niet eenvoudig en is daarom sinds 2017 teruggedraaid naar vrijwillige inkoop.
In juni 2019 werd besloten om eventueel dividend niet meer uit te keren aan de deelnemende gemeenten maar in te zetten voor nieuwe werkgelegenheidsprojecten (het Werkvoorzieningsschap is daar volgens de statuten toe bevoegd). Over boekjaar 2018 zou het in 2019 aan Hilversum uit te keren dividend afgerond € 76.000 hebben bedragen. Vanaf 2019 is er geen dividend gerealiseerd.
In de loop van de zomer van 2019 bleek dat Tomingroep BV (100% dochter van het Werkvoorzieningsschap) voor het eerst in tenminste 25 jaar het jaar zou gaan afsluiten met een tekort van rond de € 2,3 mln. De oorzaak lag in een combinatie van incidentele en meer structurele zaken zoals vervanging van langdurig zieken, tegenvallers in de omzet en veel extra inhuur van uitzendkrachten.Het geformuleerde beleid in de strategienota (gebaseerd op groei leidde tot het aannemen van extra werk waarvoor op dat moment nog onvoldoende medewerkers beschikbaar waren. Daardoor moesten duurdere inhuurkrachten ingezet worden. Daarnaast werd ook duidelijk dat het werken met mensen uit de Participatiewet meer kosten met zich meebrengt dan het werken met SW-medewerkers, zonder dat daar een passende vergoeding tegenover stond.
In 2020 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf dat toegerust is op de toekomst en waarbij de huidige bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) wordt herzien.
Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld. Daarin staat dat de koersbepaling Tomin in de periode 2022-2025 een doorontwikkeling tot een werkleerbedrijf wordt. De volgende fase bestaat uit het opstellen van een bedrijfsplan voor de periode 2022-2025.Risico's
De gemeenten sluizen de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De huidige strategienota gaat uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. Groot voordeel is dat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer heeft, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het schap en de BV bedraagt ruim € 20 mln. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
- Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur. De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de omvang van de ingebrachte taken en derhalve naar rato van de financiële bijdrage. Het stempercentage in 2022 is 5,17% (2021: 4,51%).
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) verricht een aantal door het rijk verplichte activiteiten en niet verplichte activiteiten voor de gemeente, waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, het toezicht houden en het handhaven allemaal op het gebied van milieu. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Tot slot verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 607.646
€ 605.447
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
De bovenstaande cijfers 2021 en 2022 zijn gebaseerd op de eerste begrotingswijziging 2021 en de Begroting 2022 van de OFGV. Op basis van de kostprijssystematiek nemen we in 2022 deel voor 5,17% (2021: 4,51%). In het kader van de nieuwe GR is afgesproken dat de bijdrage als gevolg van meerwerkopdrachten na vaststelling van de GR meetelt in het stemrecht binnen de OFGV. Vooralsnog zijn geen meerwerkopdrachten aan de OFGV verstrekt. De totale begroting van de OFGV in 2022 bedraagt € 13,9 mln na 1e begrotingswijziging (2021: € 14,3 mln).
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 919.000
€ 919.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 4.940.119
€ 4.940.119
Toelichting
De bovenstaande cijfers 2021 en 2022 zijn gebaseerd op de begroting 2022 van de OFGV.
Relevante beleidsinformatie
De OFGV moet voldoen aan de kwaliteitscriteria en dat ook verantwoorden. Deze criteria zijn vastgelegd door alle deelnemers in hun Verordening VTH van 2016 en bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH-taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen.
De kwaliteitscriteria hebben onder andere betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan blijft onder de aandacht van Hilversum en de andere deelnemers. De OFGV heeft een instrument ontwikkeld om dit te monitoren.Risico's
In de begroting 2022 noemt de OFGV o.a. de volgende risico's: invoering van de Omgevingswet (invoering digitale stelsel, omscholing, taakverandering), wegvallende overige opbrengsten, implementatie van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, eisen aan de taakuitvoering en ziekteverzuim.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Vennootschap of Coöperatie
- GEM Crailo BV
Vennootschap of Coöperatie
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering (van aandeelhouders). De wethouders Ruimtelijke Ordering (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
De Vennootschap heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
Zie toelichting
Zie toelichting
Toelichting
Op 17 maart 2021 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2020 en het jaarplan 2021 van GEM Crailo BV vastgesteld. De omvang van de Intergemeentelijke grondexploitatie bedraagt € 83 miljoen waarbij de geprognotiseerde winst van de grondexploitatie op eindwaarde per 31 december 2029 € 2,9 miljoen bedraagt (contante waarde per 1 januari 2021: € 2,4 miljoen).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt.
Begin 2021 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020 beschikbaar gekomen: het resultaat voor en na belastingen bedraagt € 0.Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.000
€ 1.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Zie toelichting
Zie toelichting
Toelichting
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Hilversum daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen, waarvan de maximale opnamelimiet tot 1 juli 2020 is vastgesteld op € 10 mln. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%).
Begin 2021 is een financieel verslag over de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020 beschikbaar gekomen. De geactiveerde kosten van de grondexploitatie per 31-1-2020 bedragen € 42 miljoen. De toename van de geactiveerde kosten is het resultaat van de activering van de kosten van de aankoop van de gronden. GEM Crailo B.V. heeft einde december 2020 de gronden van de gemeente Hilversum, de gemeente Laren en de gemeente Gooise Meren overgenomen tegen een totaalbedrag van € 33.200.000. De koopsom is voldaan door middel van een uitgestelde betaling. Deze uitgestelde betaling dient uiterlijk op 31 december 2029 plaats te vinden.
Relevante beleidsinformatie
In 2021 gaat de planfase geleidelijk over naar de uitvoeringsfase. De inzet voor de planvoorbereiding zal dan ook afnemen en verschuiven tot werkzaamheden die gericht zijn op de uitvoering. In juli 2021 is het bestemmingsplan vastgesteld door de drie gemeenteraden. Er kan nog een eventuele verlenging van de procedure met een gang naar de Raad van State volgen. Parallel aan deze procedure is gestart met de voorbereiding van het bouwrijp maken van de gronden. De eerste gesprekken over gronduitgifte verwacht de GEM Crailo eind 2021 te kunnen voeren. In 2022 zullen veel activiteiten worden opgepakt omtrent sloop en sanering. Ook zal worden gestart met de voorbereiding en uitvoering bouwrijp maken fase 1 kazernekwartier. Verder zal GEM Crailo actief participeren in de ontwikkeling van de mobiliteitsvisie van de verkeersknoop A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp. Over de financiële effecten en/of de omvang daarvan voor GEM Crailo bestaat op dit moment nog geen inzicht.
Risico's
Op 17 maart 2021 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2020 en jaarplan 2021 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 218.900
€ 250.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2021 uitgekeerde dividend bedraagt € 218.900 (primaire raming € 300.000) en betreft de dividenduitkering van de BNG over 2020. Voor 2022 is een te ontvangen dividend over 2021 van € 250.00 begroot. Een prognose van de financiële resultaten over 2021 en 2022 geeft de bank niet vrij. De BNG Bank emitteert leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). Het laatst bekende resultaat is de nettowinst na belastingen over 2020; deze was € 221 miljoen.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De verwachte eindstanden 2021 en 2022 van het eigen en vreemd vermogen geeft de BNG niet vrij om dezelfde redenen als de prognose van de financiële resultaten niet wordt vrij gegeven. De laatst bekende stand van het eigen dan wel vreemd vermogen is de stand per 31-12-2020 en bedroeg € 5,1 mld respectievelijk € 155,2 mld.
Relevante beleidsinformatie
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2021. De lage langlopende rente zal een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 0
€ 0
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 25,0 mln
€ 12,4 mln
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,-/aandeel).
De te verwachten resultaten over 2021 en 2022 zijn gebaseerd op de financiële projectie 2021-2023 van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van november 2020. Het te verwachten dividend over 2021 (uit te betalen in 2022) bedraagt € 0 per aandeel.Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 579,8 mln
€ 592,3 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.437,5 mln
€ 1.555,5 mln
Toelichting
Bovenstaande prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2021 en 31-12-2022 zijn gebaseerd op de financiële projectie van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van november 2020.
Relevante beleidsinformatie
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uit aan aandeelhouders.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
- Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 1.320.495
€ 1.349.381
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is op basis van afgenomen producten. De bijdrage van Hilversum is gebaseerd op de jaarlijkse begroting van Parkeerservice. De begroting 2022 is vastgesteld in de Algemene ledenvergadering van 30 juni 2021.
Voor 2021 en 2022 wordt een resultaat van € 0 verwacht. De totale exploitatie van de Coöperatie is voor 2022 begroot op € 9,6 mln. Dit is fors lager dan in 2021 door het wegvallen van de participanten Alkmaar en IJsselstein.Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
De Coöperatie neemt in de begroting geen balansstanden op. De laatst bekende standen komen uit de jaarrekening 2020. Het eigen vermogen per 31-12-2020 bedroeg € 2 mln (na de winst van 2020 € 139.000). De stand van het vreemd vermogen was per 31-12-2020 € 2 mln.
Relevante beleidsinformatie
Vanaf 2022 wordt een sluitende exploitatie verwacht door de toetreding van nieuwe leden (gesprekken met potentiële leden zijn gaande) en door een grotere afname van producten door bestaande leden.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen, het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen;
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een slecht, moeilijk financierbare top kennen.
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen.
- De ROM gaat via haar Participatiefonds voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest.
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag. Het bestaande Healthier Urban Living POC (Proof of concept) fonds dat haar funding kent via EFRO middelen en werkt met achtergestelde leningen is in beheer van de ROM BV. Hierdoor wordt versnippering van capaciteit voorkomen.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 1.000.000 kapitaaloverdracht
€ 2.000.000 kapitaaloverdracht
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
n.n.b.
Toelichting
Na een wensen en bedenkingen procedure bij de raad heeft het college op 22 juni 2021 besloten tot een extra kapitaaloverdracht van € 1 mln in de ROM Regio Utrecht. Na besluit van het Ministerie zal dat worden geeffectueerd.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 21.680.000
€ 53.680.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting
Het totaal beschikbare vermogen in het Participatiefonds en het POC fonds zal eind 2022 na groen licht van het Ministerie liggen op maximaal € 53.680.000. De verwachting is dat dit lager zal uitvallen omdat dit vermogen wordt ingezet in participaties in bedrijven.
Relevante beleidsinformatie
Bijna alle partners hebben besloten tot een aanvullende storting. De gemeente stort € 1 mln. De besluitvorming van de aanvullende storting van het Ministerie van EZK wordt snel na de zomer 2021 verwacht.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 mln. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
Stichtingen of verenigingen
- Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichtingen of verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 20 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, en de provincie Noord-Holland.
Doel en openbaar belang
- De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
- aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
€ 848.660
€ 805.550
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 62.338 verlies vóór mutaties reserves
€ 13.765 verlies vóór mutatie reserves
Toelichting
De netto bijdrage (gedefinieerd als bruto bijdrage -/- verlaging vanwege inzet afkoopsom Amsterdam -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling) bedraagt in 2021 € 848.660 (2022: € 808.550). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2021 € 917.260 (2022: € 992.540). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een participantenbijdrage van € 887.530 (2022: € 963.870) en rijwielpaden € 29.730 (2022: € 28.670). Nieuw vanaf 2022 is een verlaging van de bijdrage omdat de afkoopsom van Amsterdam wordt ingezet voor ruim € 300.000 (waarvan voordeel Hilversum € 96.130). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2021 € 68.600 (2022: € 90.860) uit exploitatie en projecten.
De begroting 2021 van het GNR bedraagt circa € 7,5 mln (2022: € 6,1 mln). In de begroting 2022 is rekening gehouden met een loonstijging van 1,3% en een prijsstijging van 1,5%.
Bovenstaande bedragen voor 2022 en 2021 zijn op basis van de begroting 2022 en 2021.De netto bijdrage (gedefinieerd al bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling) bedraagt in 2019 € 708.370 (2020: € 786.690). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2019: € 850.970 (2020: € 895.230). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een bedrag van € 822.380 (2020: € 866.130) rijwielpaden € 28.590 (2020: € 29.100). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2019 € 142.600 (2020: € 108.540) uit exploitatie en projecten.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.452.500
€ 1.438.700
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 882.400
€ 777.900
Toelichting
De bedragen voor het eigen en vreemd vermogen zijn op basis van de begroting 2022.
Relevante beleidsinformatie
Een relevante ontwikkeling is de lopende verkenning om tot een nieuwe wijze van samenwerking te komen tussen de huidige participanten in het GNR na het vertrek van de gemeente Amsterdam in 2021 en de gewenste uittreding van de provincie Noord-Holland. De verkenning betreft een nieuwe samenwerkingsvorm, die bestaat uit een Gooise natuuragenda en een uittredingsovereenkomst inclusief afkoopregeling.
Risico's
In de begroting 2022 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel
De stichting is eigen-risicodrager ’ voor WW-uitkeringslasten en (langdurig) ziekteverzuim. Bij een aantal (langdurige) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer uitgevoerd worden of, moeten worden uitbesteed.Projecten
De projectuitvoering kent een aantal risico’s, te weten:
1. Stel dat de Nationale Postcode Loterij in de toekomst besluit om het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant aan te merken, dan zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
2. Eventuele overschrijdingen van kostenramingen bij projectuitvoering komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico houdt GNR een bestemmingsreserve aan.Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer
Tijdens de subsidieperiode 2017-2022 ontvangt de stichting GNR jaarlijks subsidie; vanaf 2020 jaarlijks circa € 0,7 mln en legt hierover verantwoording af. Wanneer de stichting onvoldoende voldoet aan de subsidieverplichtingen SNL, kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.BTW Compensatiefonds
De participanten mogen de door de stichting GNR betaalde omzetbelasting verrekenen, maar of dat ook lange tijd zo blijft is niet zeker. Dit is een mogelijk risico voor de participanten en daarmee indirect ook voor de stichting.Uittreding gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland
Met het uittreden van gemeente Amsterdam als participant en het waarschijnlijke uittreden van de provincie Noord- Holland, zullen het GNR en participanten samen moeten gaan na denken over wat in de toekomst de strategie van financiering wordt.Programma
1. Wonen en leven
Website
- Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen.
Partners
Geen
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De stichting heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2021
2022
Financiële belang van de gemeente
niet beschikbaar
niet beschikbaar
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 92.977 winst
€ 92.087 winst
Toelichting
De geprognotiseerde cijfers 2021 en 2022 komen uit de Meerjarenbegroting 2021-2025. In 2020 heeft de USH in tegenstelling tot eerdere verwachtingen 2020 afgesloten met een ruim positief resultaat. De verwachting op basis van de Jaarrekening 2020 is dat dit positieve resultaat ook in 2021 zich voortzet. Ondanks een daling in uitvaarten als gevolg van corona blijven het aantal uitvaarten in 2021 voor alsnog gelijk aan die van 2020.
Stand per 31-12-2021
Stand per 31-12-2022
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 381.266 negatief
€ 289.179 negatief
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet beschikbaar
niet beschikbaar
Toelichting
De stand per 31-12 2021 en 2022 betreffen prognoses op basis van de Meerjarenbegroting 2021-2025 en Jaarrekening 2020.
Het vreemd vermogen per 31-12-2020 (€ 2,4 mln) bestond uit de onderhoudsvoorziening (€ 2,1 mln) en kortlopende schulden (€ 0,3 mln); er waren geen langlopende schulden.Relevante beleidsinformatie
Er bestaan enkele privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en USH, vastgelegd in overeenkomsten die betrekking hebben op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. De stichting is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
In 2020 is de asbestsanering op de Bosdrift afgerond. In november 2021 wordt tevens de afronding van de renovatiewerkzaamheden aan de Bosdrift verwacht en zal de USH het pand officieel in gebruik nemen.
Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico overigens beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website