Meerjarig overzicht van baten en lasten
bedragen x € 1.000
Rekening
2020
Begroting
2021
Begroting
2022
2023
2024
2025
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Saldo
Saldo
Saldo
Programma's
1. Wonen en leven
66.381
-32.251
34.130
60.770
-30.404
30.366
68.010
-35.981
32.029
27.794
27.108
27.190
2. Zorg
98.138
-5.815
92.323
95.696
-6.111
89.586
98.546
-6.136
92.410
91.441
91.030
90.836
3. Werken
74.787
-50.262
24.525
57.804
-29.373
28.431
58.988
-33.574
25.414
24.574
24.293
24.179
4. Bestuur
18.364
-1.298
17.066
18.534
-1.441
17.093
18.873
-1.313
17.559
17.527
17.235
17.216
Overhead
31.628
-513
31.115
33.296
-462
32.834
32.039
-394
31.645
31.424
31.051
30.932
5. Financiën en grondexploitaties
24.161
-26.393
-2.232
5.596
-4.656
939
4.665
-4.691
-26
7.324
11.237
15.747
Algemene dekkingsmiddelen
-238
-194.071
-194.309
-136
-191.585
-191.722
-84
-200.953
-201.036
-201.653
-203.955
-207.707
Onvoorzien
0
0
0
100
0
100
100
0
100
100
100
100
Vennootschapsbelasting
82
0
82
62
0
62
600
0
600
34
34
34
Resultaat voor mutatie reserves
313.304
-310.605
2.699
271.722
-264.032
7.690
281.738
-283.042
-1.305
-1.435
-1.867
-1.474
Reserves
1. Wonen en leven
2.370
-3.781
-1.411
800
-2.560
-1.760
1.840
-1.553
287
644
1.308
1.308
2. Zorg
0
-107
-107
0
-179
-179
0
0
0
0
0
0
3. Werken
0
-913
-913
0
-235
-235
0
-235
-235
0
0
0
4. Bestuur
38
-50
-12
38
-50
-12
38
0
38
38
38
38
5. Financiën en grondexploitaties
6.045
-10.530
-4.485
2.369
-4.776
-2.407
0
0
0
0
0
0
Mutatie reserves
8.453
-15.381
-6.928
3.207
-7.800
-4.593
1.878
-1.788
90
682
1.346
1.346
Resultaat na mutatie reserves
321.757
-325.986
-4.229
274.929
-271.831
3.097
283.616
-284.830
-1.215
-753
-521
-128
Toelichting op de wijzigingen
Begrotingsontwikkeling
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2022Baten
2022Saldo
2022Saldo
2023Saldo
2024Saldo
2025Oorspronkelijke begroting 2021 - 2024
267.216
-265.771
1.445
-224
-581
1.364
Kadernota 2021
6.372
-7.164
-791
-1.998
-2.541
-2.910
Saldo na kadernota
273.588
-272.935
653
-2.222
-3.123
-1.546
Autonome ontwikkelingen
3.738
-8.930
-5.193
-684
214
1.030
Amendementen
300
0
300
200
200
200
Actualisatie bestaand beleid
5.990
-2.966
3.024
1.954
2.187
188
Wijziging begroting 2022 - 2025
10.028
-11.896
-1.868
1.470
2.601
1.418
Totaal begroting 2022 - 2025
283.616
-284.830
-1.215
-753
-521
-128
Toelichting kadernota
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2022Baten
2022Saldo
2022Saldo
2023Saldo
2024Saldo
20251. Stadsontwikkeling
238
-1.242
-1.004
-1.804
-1.944
-1.200
2. Ruimtelijk onderhoud
366
-17
349
335
310
321
3. Maatschappelijke opgave
5.345
-4.656
689
1.299
1.481
934
4. Bedrijfsvoering & organisatie
1.156
-70
1.086
1.204
1.006
986
5. Financiering & inkomsten
1.407
-1.178
229
-221
-744
-1.064
6. Indexatie
-2.250
0
-2.250
-2.250
-2.250
-2.250
7. Amendementen
110
0
110
-560
-400
-637
Totaal Kadernota
6.372
-7.164
-791
-1.998
-2.541
-2.910
Toelichting op begrotingswijzigingen
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2022Baten
2022Saldo
2022Saldo
2023Saldo
2024Saldo
2025Autonome ontwikkelingen
1. Meicirculaire 2021
2.225
-3.140
-915
-108
676
1.120
Via de meicirculaire worden de gemeenten geïnformeerd over de ontwikkelingen van de algemene uitkering en de decentralisatie en integratie uitkeringen. In lijn met de Raadsinformatiebrief 2021-57 worden de mutaties verwerkt in de begroting.
2. Extra inkomsten Commissie van Wijzen Jeugd
0
-6.092
-6.092
-1.612
-1.313
-941
Hilversum ontvangt van het rijk € 6,1 miljoen extra in 2022. Vooralsnog wordt in de begroting verondersteld dat 75% van het extra geld een structureel karakter heeft. Hierover is nog geen uitsluitsel gegeven vanuit het Rijk.
3. Tarieven WMO-hulpmiddelen
300
0
300
300
300
300
Na een tussentijdse verhoging van de tarieven in 2020 (12,5%), is de verwachting dat de tarieven WMO-hulpmiddelen na de nieuwe aanbesteding wederom sterk zullen stijgen (additioneel 12,5%). De tariefsverhoging is het gevolg van toenemende complexiteit van de voorzieningen. Deze complexiteit leidt tot meer en duurdere aanpassingen. De tariefstijging heeft voor de begroting 2022 een structureel effect van € 300.000.
4. Tarieven Jeugdwet verblijf
250
0
250
250
250
250
Op grond van de Jeugdwet moeten gemeenten een goede verhouding tussen de prijs en de kwaliteit van jeugdhulp bepalen (reële tarieven). Diverse onderzoeken wijzen inmiddels uit dat de huidige tarieven voor Jeugd verblijf te laag zijn en naar boven dienen te worden aangepast. Het nieuwe tarief dient nog te worden vastgesteld. Vooruitlopend op de tariefsaanpassing gaan wij uit van een stijging van 11%, hetgeen overeenkomt met € 250.000.
5. Vennootschapsbelasting
600
0
600
34
34
34
Uit de geactualiseerde grondexploitatie bouwplan Anna’s Hoeve blijkt dat de nog te ontwikkelen bouwvelden die naar verwachting in 2021 en 2022 zullen worden verkocht tegen aanzienlijk hogere verkoopprijzen dan de getaxeerde waarden. Daarnaast is rekening gehouden met het fiscale resultaat van de buitenreclame. Het gevolg hiervan is dat de verwachte last voor de vennootschapsbelasting hoger zal zijn.
6. Schuldhulpverlening
150
0
150
50
50
50
Gemeenten hebben met de gewijzigde Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs) extra taken gekregen op het gebied van vroegsignalering. Het uitvoeren van de wettelijke taken vraagt om een extra investering van ons als gemeente. De extra investering bedraagt een structureel budget van € 50.000. Vanwege Corona en het thuiswerken gaat een deel van de aanmeldingen nog steeds naar Plangroep, terwijl in de huidige meerjarenraming uitgegaan wordt van zelf doen. Dit betekent dat er voor 2022 incidenteel € 100.000 extra budget nodig is.
7. Renteontwikkeling
150
0
150
0
0
0
De jaarlijkse ramingen van de rente kosten en rente opbrengsten zijn geactualiseerd bij de begrotingsopstelling.
8. Woonvisie
185
0
185
185
0
0
De nieuwe woonvisie is vastgesteld in de vergadering van 7 juli jl. Hierin zijn de ambities voor het woonbeleid voor de periode 2021 - 2030 opgenomen. Met het aannemen van de woonvisie wordt uitvoering gegeven aan de deelprojecten met als resultaat een antwoord op de uitvoeringsvraagstukken en de daadwerkelijke uitvoering. Vrijwel elke actie vergt extra capaciteit die niet past binnen de huidige bezetting en heeft dus financiële consequenties. Om uitvoering te geven aan de woonvisie is vanaf 2022 voor de duur van 2 jaar 2 fte nodig. Met de vaststelling van de woonvisie is besloten om 2 fte te verwerken.
9. Bijdrage GAD 2022 op basis van AB besluit 8-7-2021
163
0
163
163
163
163
Het algemeen bestuur van de Regio GV heeft op 8-7-2021 de begroting 2022 vastgesteld conform voorstel. Bij die behandeling is aangegeven dat op basis van de ingekomen zienswijzen met betrekking tot de verwerkte maatregelen bij de GAD in het najaar 2021 een begrotingswijziging 2022 zal volgen. Daarin zullen de GAD-bijdragen van de regiogemeenten hoger zijn omdat de regiogemeenten bezwaren hebben geuit tegen de voorgestelde maatregelen. De begrotingswijziging 2022 zal als basis hebben het bij het AB 8-7-2021 gevoegde stuk "Reactie op zienswijzen P&C stukken Regio Gooi en Vechtstreek". De hierin geschetste eindsituatie per 2025 zal de Regio GV nog vertalen naar eerdere jaren en definitieve gemeentelijke bijdragen. Het nu gepresenteerde nadeel is een eigen inschatting omringd met diverse onzekerheden.
Totaal Autonome ontwikkelingen
4.023
-9.232
-5.209
-738
160
976
Amendementen
A21-182 Meer geld voor de buurt
50
0
50
0
0
0
Het wijk- en buurtbudget is eerder structureel verlaagd met 100k, hetgeen in de begroting van 2021 is verwerkt. Vanwege de Coronapandemie is het echter verstandig om te investeren in de verbinding in de samenleving. Dit kan onder meer door ruimte te geven aan buurtinitiatieven. Daarom wordt nu éénmalig een budget vrijgemaakt ad 50k, ten laste van het begrotingsresultaat.
A21-183 Een warmtescan voor iedere woning
50
0
50
0
0
0
De gemeente Hilversum zet in het kader van duurzaamheid in op het stimuleren van energiebesparingen, onder meer door het aanbieden van een warmtescan aan huiseigenaren van circa € 35,- per woning. Voor dit bedrag kunnen +/- 1.400 woningen een warmtescan krijgen. De coördinatie wordt in handen gelegd van de energiecoöperaties Hilverzon/HET, met de vermelding dat de energiecoöperaties het aantal gecoördineerde warmtescans over 2022 aan de gemeente rapporteren. Voor deze maatregel wordt éénmalig een budget vrijgemaakt voor warmtescans ad €50.000,-, wat ten laste komt van het begrotingsresultaat.
A21-184 Zon op schooldaken
100
0
100
0
0
0
De gemeente Hilversum zet in het kader van duurzaamheid in op het versnellen van de verduurzaming van scholen (maatschappelijk vastgoed), door middel van het versneld realiseren van zonnepanelen op alle geschikte grote daken van schoolgebouwen. De gemeente neemt in samenspraak met de desbetreffende schoolbesturen een voortrekkersrol bij deze verduurzamingsmaatregel. Bij de uitvoering wordt gebruik gemaakt van de expertise van energiecoöperaties. Voor deze maatregel wordt een budget vrijgemaakt voor zonnepanelen ad €100.000,- in 2022, wat ten laste komt van het begrotingsresultaat.
A21-185 Meer regie op geothermie
50
0
50
0
0
0
De gemeente Hilversum gaat geothermie onderzoeken. Dit door middel van het aanjagen van onderzoek naar/uitvoer van geothermie in Hilversum en de directe omgeving. De gemeente gaat actief op zoek naar partijen en neemt proactief contact op met regio, provincie en rijk om ’t Gooi op de kaart te krijgen als proeftuin voor geothermie, om onderlinge verbindingen te leggen, subsidies op te zoeken en drempels weg te nemen. De ondernomen acties en vorderingen worden jaarlijks door het college per brief gerapporteerd aan de Raad. De kosten voor deze maatregel (€ 50.000,-) komenten laste van het begrotingsresultaat 2022.
A21-191 Meer lucht voor jeugd
0
0
0
200
200
200
De taakstellingen, op het domein Jeugd voor de jaren 2023 en verder te verlagen met € 200.000 en de begrotingsresultaten van 2023, 2024 en 2025 dientengevolge worden verlaagd met € 200.000.
A21-194 Budget onderzoek collectief
50
0
50
0
0
0
Ook de mogelijkheden van collectieve warmte-aanpakken worden nader onderzocht. In de loop van 2022 en uiterlijk met de begroting 2023 worden er nadere voorstellen aan de raad aangeboden over de uitvoering van de Hilversumse warmtetransitie.In de begroting 2022 een bedrag van € 50.000 op te nemen voor extra onderzoek naar en uitvoering van collectieve voorzieningen en acties in het kader van de warmtetransitie, waardoor het begrotingsresultaat wordt verlaagd met € 50.000;
Totaal Amendementen
300
0
300
200
200
200
Actualisatie bestaand beleid
10. Uitwerking woonlasten
-446
2.026
1.580
1.592
1.172
312
De woonlasten als totaal stijgen maximaal met de inflatie: De verwachte inflatie voor 2022 is 1,8% op basis van de laatste bekende Centraal Planbureau (CPB)-publicatie. Bij het hanteren van dit uitgangspunt wordt ook gekeken naar de verschillende categorieën (huurders, eigenaren en 1, 2 of meerpersoonshuishoudens). We streven naar volledige kostendekkendheid: De kostendekking mag niet hoger liggen dan 100%. Bij opstellen van begroting 2021 was de kostendekkendheid van Afval en Riool 99%. Voor Afval is de situatie gewijzigd, hier is in 2022 gekozen voor een lagere kostendekking namelijk 92%. De kosten van afval stijgen fors door met name de verhoogde bijdrage aan de Regio. In verband met evenwichtige spreiding van de woonlasten is gekozen om het afvaltarief in de meerjarenbegroting gefaseerd te laten stijgen om in 2025 uit te komen op een kostendekking van 99%.
11. Taakstelling financieel gezond sociaal domein
600
0
600
0
0
0
Om de taakstelling ‘financieel gezond sociaal domein’ in te vullen is door de raad bij diverse maatregelen een zienswijze gegeven (raadsvergadering 31 maart). Naar aanleiding van deze zienswijze hebben verdere verkenningen plaatsgevonden en zou de raad na de zomer verder meegenomen worden in de besluitvorming rondom de maatregelen. De huidige stand van zaken is dat deze taakstelling nog onvoldoende ingevuld kan worden in de begroting 2022. Voor de begroting 2022 betekent dit dat de taakstelling voor het jaar 2022 met € 600.000 wordt verlaagd. Parallel aan het begrotingsproces is de raad inmiddels weer betrokken bij het actieprogramma ‘financieel gezond sociaal domein’.
12. Stelpost jeugd
500
0
500
0
0
0
In afwachting van het definitieve besluit rondom de structurele component van de extra rijksmiddelen jeugd wordt voor 2022 incidenteel een stelpost jeugd opgenomen van € 500.000. Deze stelpost jeugd is om knelpunten Jeugd op te lossen. Indien hier structurele maatregelen uit voort komen zal dit onderdeel zijn van de voorjaarsnota 2022. Op dat moment denken we ook meer te weten over de structurele component van de extra rijksmiddelen.
13. Kapitaallasten 2022- 2025
-310
0
-310
-145
392
-760
Dit betreffen de kapitaallasten van activa en openstaande kredieten. De effecten voor de jaren 2022, 2023 en 2024 zijn het gevolg van herfasering van investeringen. Hierdoor verschuiven de kapitaallasten over je jaren. Het effect voor het jaar 2025 wordt veroorzaakt door het doorrekenen van de kapitaallasten die in voorgaande begroting buiten het begrotingsbeeld vielen.
14. Specifieke uitkering stimulering sport 2022
0
187
187
187
286
286
Op basis van de verwachte uitgaven en investeringen voor sportaccommodaties is de teruggaaf SPUK (specifieke uitkering stimulering sport) voor het jaar 2022 berekend. Omdat nog onduidelijk is wat de vergoeding zal zijn voor 2023, is in 2023 vooralsnog hetzelfde bedrag aangehouden. In de begroting zijn ook uitkeringen begroot vanaf 2024. Dit is niet correct. De regeling stopt na 2023.
15. Formatie Beleid
150
0
150
150
150
150
Na reorganisatie en de daaruit voortvloeiende uiteindelijke totstandkoming van de nieuwe afdelingen per 2018 is gebleken dat er door de voorafgaande verschuivingen van (samenstelling van) teams en daarmee samenhangende mutaties een overbezetting ontstaan. Ondanks herhaalde pogingen om te reconstrueren wat daarvan de oorzaak was en waar de formatie in kwestie is gebleven, is dat niet gelukt en blijft er een overbezetting drukken op de toegestane formatie van dit team. De feitelijke bezetting is niet toereikend om voor de beleidsterreinen van het team de opdrachten en de doelen te behalen. Voorgesteld wordt per 2022 de formele overbezetting te corrigeren.
16. Formatie energietransitie
93
0
93
93
93
93
De komende jaren moet de Transitie Visie Warmte en de RES worden uitgevoerd, beide wettelijke taken. Dit betekent o.a. plannen en Participatietrajecten soms zelfs op buurtniveau. Bij het opstellen van de Transitie Visie Warmte is er al een trainee bijgetrokken om full-time te kunnen ondersteunen bij het participatietraject. Het gaat hier om activiteiten waarvoor bij de afdeling communicatie beperkt capaciteit aanwezig is en derhalve binnen het programma is opgevangen. Ondanks deze interne personele inzet is het nodig gebleken om een extern bureau ter ondersteuning bij de participatie in te zetten en zal ook vormgeving extern worden belegd, omdat er binnen de ambtelijke organisatie geen capaciteit en expertise voor is. Daarnaast is er nu een projectorganisatie en project plan opgesteld voor de Uitvoering van de Proeftuin aardgasvrije wijken in de Hilversum Meent. Voor de uitrol en uitvoering is er voor een bepaalde tijd van 10 maanden een externe kwartiermaker aangetrokken. Dit traject zal de komende jaren doorlopen en heeft een nauwe relatie met de uitvoering van de transitievisie Warmte en met het klimaatakkoord waaraan ook gemeenten zich commiteren. Omwille van de politiek bestuurlijke prioriteit, de continuïteit en opbouw van kennis en ervaring binnen de gemeente is er de wens en behoefte om dit intern meer structureel te beleggen. Dat wordt nu ad hoc en binnen het programma opgelost, maar dit is nadrukkelijk een overbruggingsmaatregel.
17. Verkopen vastgoed
794
-712
82
82
82
82
De Nota Grond- en Vastgoedbeleid 2020-2023 “Inspelen op de situatie” is eind 2019 vastgesteld. In deze nota zijn de uitgangspunten benoemd voor de Hilversumse vastgoedportefeuille en wordt de opdracht gegeven voor het opstellen van een uitwerkingsnota Vastgoed. Hilversum wil tot een vastgoedportefeuille komen die weliswaar kleiner van omvang zal zijn, maar maatschappelijk van grote betekenis kan zijn omdat bewust is gekozen voor het behouden of verwerven van deze objecten. Dit heeft geresulteerd in een lijst van objecten. Deze objecten worden in twee tranches verkocht. Planning is dat in de eerste tranche (2021-2022) 13 objecten worden verkocht. Per object wordt een verkoopstrategie bepaald waarbij rekening wordt gehouden met het contract, de huidige gebruiker, marktwaarde, boekwaarde, opbrengsten en kosten. De verkoopopbrengsten voor 2022 zijn getaxeerd voor € 820.000 en deze opbrengst wordt toegevoegd aan de Reserve stedelijke ontwikkeling. De voor deze objecten begrote opbrengsten (huren) en kosten (onderhoud) komen hierbij te vervallen.
18. Begroting Regio Gooi en Vechtstreek 2022-2025
1.152
-1.173
-21
-43
-26
-13
Op basis van de kaderbrief van de Regio is in de kadernota een besparingsstelpost van € 125.000 opgenomen. Op 8 juli is in het Algemeen Bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek de Regiobegroting vastgesteld. De stelpost uit de Kadernota is nu uitgewerkt naar de werkelijk te verwachten lasten 2022 en verder. Daarbij is ook aangesloten op de verdeling over de taakvelden van de Regio.
19. Reserve mobiliteitsfonds
0
-12
-12
-12
-12
-12
Bij de kredietverlening voor aanbrengen van parkeerverbeteringen in het Rode Dorp is besloten de hiermee samenhangende kapitaallasten uit het mobiliteitsfonds te dekken
20. HOV contracten
2.845
-2.845
0
0
0
0
Dit betreft een aangepaste schatting van de kosten van de uitvoering van HOV contracten. Deze contracten worden in opdracht en voor rekening van de provincie Noord Holland uitgevoerd door de gemeente Hilversum.
21. Herplantfonds
128
-128
0
0
0
0
Indien een kapvergunning wordt aangevraagd voor een boom met een minimale diameter, is herplant verplicht. Als herplant niet tot de mogelijkheden behoort, kan de bewoner dit afkopen. De gemeente ontvangt een bedrag waarvoor nieuwe bomen geplant moeten worden. De jaarlijks te verwachten baten en de daarmee corresponderende storting in de reserve worden nu als raming opgenomen, Daarnaast zal in 2022 een bedrag van € 108.000 uit de reserve onttrokken worden voor de aanplant van 36 bomen in de Bonnikestraat en omgeving.
Totaal Actualisatie bestaand beleid
5.506
-2.657
2.849
1.904
2.137
138
Overige verschillen
198
-7
191
104
104
104
Totaal Begroting 2022 - 2025
10.028
-11.896
-1.868
1.470
2.601
1.418
Uitgangspunten
In dit hoofdstuk zijn de uitgangspunten waarlangs de begroting 2022-2025 is uitgewerkt weergegeven. We streven naar een begroting na die aan de volgende uitgangspunten voldoet:
1. Concreet
2. Financieel gezond (positief begrotingssaldo)
3. Uitvoerbaar
4. Leesbaar voor burgers
5. Passend binnen wettelijke kadersOmschrijving
Uitgangspunt
Lonen en pensioenpremie
1,9% voor 2022 ev. (t.o.v. begroting 2021)
Prijsindexering (materiele budgetten) en subsidies)
0% (t.o.v. begroting 2021)
Subsidie indexatie
1,7% (t.o.v. begroting 2021)
Afvalstoffenheffing
8,7%
Rioolheffing
0,0%
Marktgelden
Woensdag: 0%
Zaterdag: 0%Overige lokale leges, rechten en heffingen
1,8% (of conform het wettelijk vastgestelde tarief)
Rekenrentes
Investeringen
Grondexploitaties
Voorziening grondexploitaties1,40%
1,50%
2,00%Algemene uitkering
Meicirculaire 2021
(Financiële) regels
BBV, Financiële verordening gemeente Hilversum 2022, Coalitieakkoord 2018-2022
Ontwikkelingen
Begroting 2021
( 1 januari)Begroting 2022
( 1 januari)Aantal inwoners*
91.022
91.371
Waarvan 0 t/m 14 jaar
15.382
15.442
Waarvan 15 t/m 64 jaar
58.436
58.569
Waarvan 65 jaar en ouder
17.203
17.360
Aantal uitkeringsgerechtigden
1.990
2.110
(WWB -incl. WIJ-, BBZ, IOAW, IOAZ, Adreslozen)
Aantal woonruimten
42.676
42.979
*per 1 juli 2021
Lonen
De huidige cao liep tot 1 januari 2021. Er is nog geen indicatie te geven over de wijzigingen in de cao per 2021. Op dit moment wordt minimaal uitgegaan van de in het Centraal Economisch Plan 2021 (CEP 2021) opgenomen ramingen. Het indexatiepercentage voor prijs overheidsconsumptie, beloning werknemers is 1,2%. Ter dekking van deze verhoging is de stelpost nominale ontwikkeling beschikbaar. Hiervoor is in de kadernota € 1 mln gereserveerd.Prijsindexering
Het Centraal Planbureau berekent doorlopend de Nationale Consumentenprijsindex (cpi). Met deze indexering wordt een inschatting gemaakt van de verwachte prijsstijging van producten en diensten. De cpi voor 2022 is geraamd op 1,8% (augustus 2021). We stellen voor om de budgetten voor 2022 niet automatisch te verhogen met de cpi. Daar waar knelpunten ontstaan wordt een indexatie op deze specifieke budgetten voorgesteld.Subsidie indexatie
Bij de kadernota is een bedrag van € 250.000 beschikbaar gesteld voor de indexatie van subsidiebudgetten. Dit staat gelijk aan 1,7% indexatie op de subsidiebudgetten.Afvalstoffenheffing, rioolheffing en marktgelden
Uitgangspunt voor de afvalstoffen- en rioolheffing en marktgelden is, het kostendekkender maken van het tarief. De afvalstoffenheffing wordt voor 92% en rioolheffing voor 99% kostendekkend. De afvalstoffenheffing stijgt met 8,7% en de rioolheffing met 0,0%. Voor de marktgelden komt de kostendekking op 85%. Het tarief stijgt in 2022 niet.Overige lokale leges, rechten en heffingen
Conform bestendig beleid stijgen de overige lokale leges, rechten en heffingen met het inflatiepercentage van 1,8% of conform het wettelijk vastgestelde tarief (bijvoorbeeld: rijbewijs, paspoort). In overeenstemming met de financiële verordening worden de tarieven jaarlijks door de raad vastgesteld (art 15).Kostentoerekening
Ten behoeve van het bepalen van de kostendekkendheid van leges, rechten en heffingen wordt van de betreffende producten de kostprijs berekend. Volgens de nieuwe financiële verordening worden hierbij betrokken: (1) overheadkosten; (2) rente van ingezet vreemd vermogen; (3) bijdragen en onttrekkingen aan voorzieningen; (4) afschrijvingskosten van in gebruik zijnde activa.Investeringen
De kapitaallasten van voorgenomen investeringen zijn opgenomen in het investeringsprogramma 2021-2024. De rentelasten zijn berekend tegen een renteomslag van 1,4%.
De in de begroting opgenomen investeringen worden bij het vaststellen van de begroting door de raad automatisch geautoriseerd, tenzij de raad aangeeft dat hij voor bepaalde investeringen een apart raadsvoorstel wil (art 4 lid 6 Financiële verordening 2022).Grondexploitaties
De rente die conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording toegerekend wordt aan grondexploitaties is het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille van de gemeente, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2021 is dit rentepercentage 1,5%.
Toekomstige verliezen op negatieve grondexploitaties zijn gedekt middels de voorziening negatieve grondexploitaties. Er wordt gewerkt met een rentetoerekening van 2,0%, conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording.Algemene uitkering
Bij de beoordeling of er sprake is van een materieel sluitende (meerjaren)begroting wordt, voor wat betreft de algemene uitkering uit het gemeentefonds, uitgegaan van de meicirculaire 2021 en de daarin opgenomen uitkeringsfactoren en de laatste fase van de herijking van het gemeentefonds.(Financiële) regels
Bij het opstellen van de begroting wordt uitgegaan van de financiële verordening gemeente Hilversum 2022 (vastgesteld 22 april 2021), het BBV en het coalitieakkoord 2018-2022.
Structureel en reëel begroten
De begroting en meerjarenraming zijn structureel en reëel in evenwicht. Structurele lasten moeten gedekt worden door structurele baten, waarbij er onder de streep geen sprake mag zijn van een tekort. Incidentele intensiveringen worden gedekt uit incidentele middelen. Indien er geen incidentele dekking is, dan moet er dekking gevonden worden in een onttrekking uit een bestemmingsreserve of de algemene reserve.
De ramingen zijn zo realistisch mogelijk. Zoals gebruikelijk is de gemeente sterk afhankelijk van externe factoren, zoals de uitkomsten van financiële verdeelmodellen, besluitvorming vanuit de rijksoverheid, en de ontwikkeling van de economie. Dat betekent op onderdelen – met name in het sociaal domein met veel autonome ontwikkelingen – een best mogelijke schatting.Overzicht van incidentele baten en lasten
Begroting 2022
saldo
saldo
saldo
Nr
Omschrijving
lasten
baten
2023
2024
2025
1
Nachttrein
237
237
Reserve mobiliteitsfonds
-12
-172
-12
-12
2
Mobiliteitsplan: Bereikbaarheid Mediapark
150
3
HOV contracten
4.150
-4.150
4
Energietransitie
115
5
Beeldende kunst
4
4
Reserve Beeldende kunst
-4
-4
6
Parkeren
125
50
7
Vergoeding SPUK
-93
-93
8
Zwembad
50
9
Reserve Stedelijke ontwikkeling
-1.070
-500
Spoorzone, projectportfolio en formatie ecologie
690
Invoering omgevingswet
380
Verplaatsing De Kwekerij
150
10
Stedelijke ontwikkeling
1.820
1.300
1.300
1.300
11
Herplantfonds
128
-108
12
Egalisatiereserve afvalstoffenheffing
-359
Afvalstoffenheffing niet dekkend
359
13
Nieuwe omgevingsvisie
270
14
Tijdelijk extra fte budget WABO
54
54
Totaal programma 1
8.445
-5.796
826
1.575
1.288
15
Onderwijshuisvesting
896
1.244
844
782
16
Diversiteitsraad
25
17
Stelpost Jeugd
500
Totaal programma 2
1.421
-
1.244
844
782
18
Reserve middelen HHT
-235
Extra middelen uitvoeringsplan ‘Focus op werk’
235
Totaal programma 3:
235
-235
-
-
-
19
Datagedreven werken
250
20
Applicatiekosten (migratie systemen)
73
25
21
Roadmap
300
100
22
Promotie verkiezingen
25
23
Mobiele devices raads- en commissieleden
45
24
Reserve decentrale loonruimte
38
38
38
38
Totaal programma 4:
731
-
163
38
38
25
Resultaat grexen
-2.129
-482
26
Vastgoed
150
-900
70
35
27
Algemeen voorbereidigsbudget orchideegebied
60
28
Afdracht vennootschapsbelasting
590
31
28
356
Totaal programma 5:
800
-3.029
-381
63
356
Totaal incidentele lasten en baten begroting 2022-2025
11.632
-9.060
1.852
2.520
2.464
Totaal lasten en baten begroting 2021
283.315
-284.830
-953
-721
-328
Totaal structurele lasten en baten begroting 2022-2025
271.683
-275.770
-2.805
-3.241
-2.792
- Met de Nederlandse Spoorwegen is in 2020 een overeenkomst gesloten om in het weekend een nachttrein op het traject Utrecht-Hilversum-Amsterdam te laten rijden. De Pilot die in januari 2021 zou starten is door corona uitgesteld. Daardoor rijdt de nachttrein niet eerder dan in 2023. (Gedeeltelijke) dekking in 2023 door onttrekking aan het mobiliteitsfonds van
€ 160.000. De overige onttrekkingen dienen ter dekking van de kapitaallasten van investering in het Rode Dorp. - Als in 2021 het pakket maatregelen rond de Johannes Geradtsweg wordt vastgesteld is er in 2022 een voorbereidingsbudget nodig om de doorstroming Buitenring Noord te verbeteren (technische onderzoeken, uitwerken maatregelen tot niveau DO en verdere engineering/ programma van eisen/contractstrategie etc.)
- Onderdeel van de HOV overeenkomst met de provincie van januari 2014 zijn de uitvoering van deelprojecten 6 (de verlegde weg over Anna's Hoeve) en 9 in opdracht van de provincie Noord Holland. Na afronding van de werkzaamheden worden de kosten verrekend met de ontvangen voorschotten.
- In programma duurzaamheid is het onderdeel energietransitie een college prioriteit. De opgenomen middelen zijn bedoeld om hieraan uitvoering te geven.
- Er zijn extra budgetten opgenomen voor de burgemeestersgalerij en het creëren van plekken voor poëzie in de openbare ruimte. Dit wordt jaarlijks gedekt door een onttrekking aan de reserve beeldende kunst.
- In 2022 is eenmalig budget opgenomen voor de inhuur van een programmamanager “parkeren”. Het parkeerbeleid zal o.a. geactualiseerd worden waarbij ook gekeken wordt naar het optimaliseren van kosten en opbrengsten. Met het ‘product parkeren’ wordt de volledige parkeerketen en -dienstverlening bedoelt. Daarnaast wordt in 2024 weer een parkeertelling uitgevoerd.
- Op basis van de verwachte investeringen en exploitatie sportaccommodaties begroting 2021en verder, is de verwachte teruggaaf SPUK (specifieke uitkering stimulering sport) berekend voor 2022. Omdat nog onduidelijk is wat de vergoeding zal zijn voor 2023, is in 2023 vooralsnog hetzelfde bedrag aangehouden.
- Incidenteel budget voor onderzoek en advies nieuwbouw zwembad Arenapark.
- Stedelijke ontwikkeling. Voor de voorbereiding van de ontwikkeling van de Spoorzone (gebiedsagenda 1221) is zowel in 2021 als in 2022 een budget van € 100.000 geraamd. Daarnaast zijn er voorbereidingskredieten opgenomen voor het Stationsgebied (verplaatsing kwekerij). Ook de invoeringskosten van de Omgevingswet lopen nog door in 2022. Dekking vindt plaats uit de reserve Stedelijke ontwikkeling.
- Aan de reserve stedelijke ontwikkeling worden in de komende jaren toevoegingen gedaan uit de algemene middelen, maar ook met incidentele opbrengsten uit vastgoed verkopen. De intentie is om de toevoegingen uit de algemene middelen structureel te verwerken. Echter vanuit het oogpunt van de wetgever worden deze toevoegingen incidenteel aangemerkt.
- Het herplantfonds wordt gevoed door vergoedingen die aanvragers van een kapvergunning moeten betaling indien de niet (kunnen) voldoen aan de herplantplicht. Met deze vergoeding plant de gemeente dan extra bomen aan zodat uiteindelijk wel aan deze plicht wordt voldaan. Voor 2022 wordt een plan uitgewerkt om voor in totaal € 108.000 nieuwe bomen aan te planten, te dekken uit het herplantfonds.
- De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn nog niet volledig kostendekkend. Het ontstane nadeel wordt in de begroting en meerjarenraming gedekt door een onttrekking uit de reserve afvalstoffenheffing.
- In 2022 is een budget opgenomen van € 270.000 ter dekking van de lasten die samenhangen met de uitvoering van de nieuwe Omgevingsvisie (fase 3 en 4) zoals opgenomen in de Kadernota 2021).
- Voor 2022 en 2023 is er tijdelijk extra 0,8 fte benodigd om een junior medewerkers op te leiden en te coachen in complexe zaken inzake de WABO.
- Voor onderwijshuisvesting is een Integraal Huisvestingplan (IHP) voor de komende 16 jaar opgesteld en door de Raad vastgesteld in mei 2020. Voor 2022 en 2023 zijn incidentele lasten opgenomen voor tijdelijke huisvesting en afwaardering van schoolgebouwen die worden gesloopt voor nieuwbouw. Voor 2022 wordt er € 280.000 extra uitgetrokken voor huurvergoedingen tot er nieuwbouw is gepleegd.
- Voor de periode 2021 en 2022 is als pilot een diversiteitsraad ingesteld. Na afloop van deze periode volgt een evaluatie.
- In afwachting van het definitieve besluit rondom de structurele component van de extra rijksmiddelen jeugd wordt voor 2022 incidenteel een stelpost jeugd opgenomen van € 500.000. Deze stelpost jeugd is om knelpunten Jeugd op te lossen. Indien hier structurele maatregelen uit voort komen zal dit onderdeel zijn van de voorjaarsnota 2022. Op dat moment denken we ook meer te weten over de structurele component van de extra rijksmiddelen.
- De Raad heeft op 26 juni 2019 het uitvoeringsplan ‘Focus op werk’ vastgesteld. Er wordt naar gestreefd om 25% meer mensen aan het werk te krijgen. Vanaf 2019 helpen we jaarlijks meer mensen aan werk. De daartoe benodigde extra middelen worden uit de hiervoor bestemde reserve gedekt.
- Via data-gedreven werken wordt waardevolle beleids- en sturing informatie verkregen waarmee de opgaven kunnen worden gedefinieerd, gemonitord en bijgestuurd. Voor 2022 is incidenteel budget opgenomen voor Business intelligence (analisten en ontwikkelaars); intake regisseurs; projectvoering en –ondersteuning; beheertooling; dataplatform ‘Open Hilversum'; licenties en hosting BI-tooling; inhuur dashboard ontwikkelaar en inhuur overige specialisten.
- De vervaging van systemen leidt tot gedeeltelijk dubbel kosten (bijv. licenties) voor een periode in het jaar van de implementatie. Extra lasten worden begroot vanwege de vervanging van het Financiële systeem en de Suites voor het Sociaal Domein. Daarnaast wordt in 2022 een aanvullende module Key2Belastingen aangeschaft van € 18.000.
- In 2022 en 2023 is er nog extra incidenteel budget beschikbaar voor de Roadmap. Vanaf 2024 is jaarlijks nog structureel € 75.000 beschikbaar. Het budget wordt ingezet om invulling te kunnen geven aan de doelen van vastgestelde I-visie en ondersteunt digitale concernprojecten als Smart City, vervanging zaaksysteem en digitaal vergaderen raad. Ook wordt ingezet op de naleving van wet- en regelgeving van het rijk AGV (Algemene verordening gegevensbescherming) de BIO (Baseline informatiebeveiliging Overheid).
- Om burgers te stimuleren te gaan stemmen zijn middelen beschikbaar voor de promotie van de verkiezingen. Hiervoor worden o.a. debatavonden georganiseerd.
- Bij het aantreden van een nieuwe raad worden gsm’s en iPads of laptops beschikbaar gesteld aan de raads- en commissieleden.
- Om te voldoen aan de afspraken met het Georganiseerd Overleg wordt jaarlijks 0,1% van de loonsom gestort in de reserve Decentrale loonruimte. Aanwending van dit budget (voor concernbrede activiteiten) vindt plaats in het overleg met het Georganiseerd Overleg.
- De resultaten uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2021 (raad 21 april 2021).
- Om de verkoop van panden in de periode 2022 t/m 2024 te realiseren, wordt de formatie tijdelijk uitgebreid (besluitvorming kadernota). Deze extra lasten worden gedekt door de verkoopopbrengsten van niet-strategisch vastgoed. Daarnaast is het laten vervallen van de functie van teammanager Vastgoed te prematuur gebleken. Aangezien de verwerving en het afstoten van vastgoed geen eenvoudig uitvoerende taak betreft, is er vanaf 2021 nog voorzien in een (parttime)teammanager voor de duur van drie jaar. Wanneer de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (WVG) is afgerond en het niet-strategisch vastgoed is afgestoten, resteert uitsluitend de beherende- en onderhoudstaak binnen Vastgoed.
- Voor ruimtelijke onderzoeken in het Orchideegebied is in 2022 een voorbereidingsbudget geraamd van € 60.000 .
- Het fiscale resultaat 2022 bedraagt € 2,5 miljoen. Verreweg het belangrijkste aandeel hierin is de GREX Anna’s Hoeve. De grond- en verkoopprijzen zijn daar met € 5 miljoen bijgesteld t.o.v. de oorspronkelijke raming. Daarnaast zorgen ook de buitenreclame en grondexploitatie Stationsgebied voor deze fiscale afdracht.
- Met de Nederlandse Spoorwegen is in 2020 een overeenkomst gesloten om in het weekend een nachttrein op het traject Utrecht-Hilversum-Amsterdam te laten rijden. De Pilot die in januari 2021 zou starten is door corona uitgesteld. Daardoor rijdt de nachttrein niet eerder dan in 2023. (Gedeeltelijke) dekking in 2023 door onttrekking aan het mobiliteitsfonds van