Veilige stad
Opgave van de stad
We werken aan een leefbare en veilige stad met betrokken inwoners en ondernemers. Een veilig Hilversum is ook een voorwaarde voor een levendig Hilversum. Deze opgave wordt steeds complexer. Dit vraagt een integrale aanpak met betrekking tot openbare orde, criminaliteit, overlast, ondermijning en onveilige situaties. Hiervoor zetten we in op preventie, signalering, interventie en handhaving. We sturen aan op voldoende inzet vanuit de eigen organisatie en op een goede samenwerking met de veiligheidspartners. De coronacrisis heeft meer inzet gevraagd op gebied van preventie en handhaving, mogelijk is deze ook nodig in 2022. |
---|
Ambities
- Openbare orde en veiligheidActiviteiten Openbare orde en veiligheid
4.1.1. Openbare orde en veiligheid
We werken aan een leefbare en veilige stad. We zijn zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie en het aanpakken van problemen. Waar nodig treden we handhavend op. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.
Activiteiten
●
Uitvoeren en actualiseren van het Integraal veiligheidsplan.
●
Aansluiten bij en invulling geven aan de prioriteiten van de Regionale Veiligheidsstrategie.
●
Intensiveren van de aanpak ondermijning, gericht op drugscriminaliteit, mensenhandel, witwassen, illegale prostitutie en misbruik van vastgoed.
●
Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie en de aanpak van overlast op straat.
●
Intensiveren van de aanpak van drugsoverlast in relatie tot ondermijning, jeugd en veiligheid.
●
Actualiseren van het coffeeshopbeleid.
●
Uitvoeren van een persoonsgerichte aanpak voor personen met verward gedrag in samenwerking met politie, veiligheid en zorg.
●
Verbinden van veiligheid met het sociaal domein om preventie, proactie en repressie op een juiste manier in te zetten.
●
Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast door middel van het toepassen van bestuursdwang via de Algemene Plaatselijke Verordening en Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
●
Opstellen van een gezamenlijk handhavingsarrangement tussen en gemeente en politie. Waarbij wordt ingezet op een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden van BOA’s en aandacht voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s.
●
Uitvoeren van het prostitutiebeleid.
●
Uitvoeren van het regionaal Actieplan Gooi- en Vecht Cybercrime.
●
Vergroten van veiligheid in het centrum door onder andere inzet van cameratoezicht.
- Crisisbeheersing en brandweerActiviteiten Crisisbeheersing en brandweer
4.1.2. Crisisbeheersing en de veiligheidsregio
We zetten in op een afname van incidenten door het vergroten van bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven. De Veiligheidsregio levert snelle en goede hulpverlening en brandweerzorg bij incidenten, rampen en crises conform de wettelijke taken. De gemeente draagt daaraan bij met een professionele organisatie voor gemeentelijke crisisbeheersing.
Activiteiten
●
Sturen op de prestaties van de verbonden partij Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Uitvoeren van de intergemeentelijke samenwerking op het vlak van crisisbeheersing en bijdragen aan de regionale opgave Toekomst bevolkingszorg bij rampen en crises.
●
Bijdragen aan de opgaven van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voor de gemeenschappelijke meldkamer Midden Nederland, het interregionaal coördinatiecentrum Midden Nederland en de verdere ontwikkeling van de interregionale crisisorganisatie in samenwerking met Veiligheidsregio’s Flevoland en Utrecht.
●
Verder professionaliseren van de crisisorganisatie en bevolkingszorg voor de eigen gemeente.
●
Intensiveren van de inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies over brandpreventie aan inwoners en bedrijven in samenwerking met de Veiligheidsregio.
●
Verbeteren van de veiligheid van onder andere portiekflats in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.
●
Vergroten van de bewustwording van de veiligheidsrisico’s onder minder zelfredzame inwoners in samenwerking met de Veiligheidsregio en andere gemeenten.