Effectief en efficiënt bestuurde stad
Opgave van de stad
Wij willen als gemeente een volwaardige en betrouwbare partner zijn voor inwoners, organisaties en andere overheden. Om hieraan te voldoen worden zeer omvangrijke en complexe dossiers vastgesteld en uitgevoerd. Hilversum kent veel verschillende samenwerkingsverbanden. Samenwerking is nodig om complexe vraagstukken aan te kunnen pakken, kennis uit te wisselen en taken te laten uitvoeren. Bij samenwerkingsverbanden hoort een duidelijke omschrijving van rollen, taken en democratische verantwoording. |
---|
Ambities
- BestuurActiviteiten Bestuur
4.3.1. Bestuur
We zijn een netwerkende overheid en we passen ons flexibel aan de maatschappelijke vraagstukken die voorliggen aan. Door inzet van laagdrempelige communicatie en participatie op maat krijgt de interactie met de stad beter vorm. We houden bestaande samenwerkingsverbanden regelmatig tegen het licht en zorgen voor democratische verantwoording. In iedere samenwerking handelen we volgens de integriteitscodes voor volksvertegenwoordigers en burgemeester en wethouders.
Activiteiten
●
Implementeren van de visie op Samenwerking en Governance.
●
Betrekken van inwoners, bedrijven, instellingen en medeoverheden bij het ontwikkelen van verschillende visies en beleidstrajecten met behulp van de Participatieleidraad.
●
Voorbereiden op de bestuursperiode 2022-2026: de installatie van een nieuwe raad, een nieuwe burgemeester, een nieuw college van B&W en de overdracht van bestuurlijke dossiers.
●
Optimaliseren van de bestuurlijke communicatie via de eigen communicatiekanalen zoals de gemeentelijke pagina's in de Gooi en Eembode (Raadhuis aan Huis) en social media.
●
Onderzoeken van de effecten van het Actieplan open overheid.
- OverheadActiviteiten Overhead
4.3.2. Ondersteunende afdelingen (overhead)
De ondersteunende afdelingen binnen de organisatie helpen bij het zo effectief mogelijk uitvoeren van de gemeentelijke taken. De coronacrisis heeft ons gedwongen te starten met hybride werken, deels thuis en deels op kantoor. Het gedrag en de digitale voorzieningen die nodig zijn voor het hybride werken ontwikkelen we door in de periode na de coronacrisis. De afgelopen periode heeft ons naast het negatieve ook positieve ontwikkelingen gebracht die verder uitgewerkt worden.
Activiteiten
●
Verder invoeren van het hybride werken als onderdeel van het in 2021 vast te stellen beleid.
●
Verbeteren van interne werkprocessen en externe dienstverlening aan inwoners en organisaties door digitalisering.
●
Verduurzamen van het raadhuis.
●
Vaststellen en uitvoeren van de bestuurlijke uitgangspositie voor Data Gedreven Werken.